Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Zorgsector stapt af van publicatie ‘Michelinsterren’

Kwaliteitsindicatoren over langdurige zorg worden niet meer in sterren uitgedrukt. Dat maakt de verantwoordelijke stuurgroep VVT van Zichtbare Zorg bekend.
Zorgsector stapt af van publicatie ‘Michelinsterren’

Het gaat om het systeem waarin het ene verpleeghuis met het andere verpleeghuis op kwaliteit vergeleken kan worden aan de hand van het aantal sterren dat die huizen per zorgonderwerp scoren. De presentatie van indicatorwaarden in sterren levert een vertekenend beeld op en daarom zullen de sterren over meetjaar 2010 niet meer gepubliceerd worden. Het gaat om sterren op zorginhoudelijk gebied en niet om de sterren die cliënttevredenheid aangeven. De deelnemers uit de stuurgroep Kwaliteitskader VV&T hebben vastgesteld dat de vertaling van indicatorwaarden naar sterren over meetjaar 2010 geen recht doet aan de door zorgorganisaties aangeleverde zorginhoudelijke kwaliteitsgegevens.

Toeval speelt te grote rol

In de stuurgroep zitten onder andere vertegenwoordigers van de Inspectie, Zorgverzekeraars Nederland en ActiZ. Woordvoerder Inge Weel van Zichtbare Zorg legt uit: “De reden dat we dit jaar deze beslissing hebben genomen is dat we onlangs de statistische methode hebben aangepast. We turven in feite het aantal gevallen van decubitus op een bepaalde locatie en maken op basis daarvan een statistische gevolgtrekking. Bij kleine populaties bleek dat het toeval nog vaak een te grote rol speelde. We hebben dit toen aangepast en de factor toeval is uitgebannen. Maar door deze aanpassing bleek de presentatievorm van de sterren niet meer te voldoen. We gaan nu op zoek naar een andere manier om prestatieindicatoren weer te geven.”

KiesBeter.nl

De sterren zijn nu nog te bewonderen op KiesBeter.nl, maar zullen zo spoedig mogelijk vervangen worden. De stuurgroep adviseert zorgaanbieders vooralsnog géén akkoord te geven voor doorlevering van de kwaliteitsgegevens naar KiesBeter.nl en het Jaardocument (JMV). Als aanbieders al wel gegevens geaccordeerd hebben, zal dat geen problemen opleveren, aldus het Kwaliteitskader VV&T.

Geen teloorgang investeringen

Volgens Weel zullen zorginstellingen geen investeringen teloor zien gaan door deze ontwikkeling. “De hele invoering van het sterrensysteem in 2007 is helemaal vanuit het ministerie gefinancierd. Hier hebben instellingen zelf financieel niets aan bij hoeven dragen.” Weel zegt dat de nieuw te vinden presentatievorm ook goed te vergelijken zal zijn. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)

Lees meer:

KiesBeter.nl heeft zoekfunctie voor E-mental health
Wie wordt wijs uit de kwaliteitsbrij
Prestatie-indicatoren raken zorg amper

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

Gerelateerde tags

9 reacties

  • no-profile-image

    René

    Hoe moeilijk het ontwikkelen en invoeren van kwaliteits- of prestatieindicatoren in de zorg is, zie je aan de politieke discussie, die al sind 2009 in Duitsland gaande is. In Duisland heeft het openbaar maken van scores met betrekking op de kwaliteit van zorg tot tientallen rechtzaken geleidt. Het huidige system van Duitsland voldoet niet aan de eisen, die nodig zouden zijn, zoals validiteit en reliabiliteit. En vooral ontbreekt een definitie over wat kwaliteit in de zorg is. Begin dit jaar is een rapport gepubliceerd, waarin de uitslagen van een wetenschappelijk onderzoek naar mogelijke indicatoren voor het meten an kwaliteit in de zorg werden onderzocht (zie rapportage onder http://www.careum-explorer.ch/careum/pub/EQ_Bericht_fin_2119_1.pdf).

  • no-profile-image

    Rob en Louis

    "De slager die zijn eigen vlees keurt"; dit gevoel bekruipt mij bij de uitslag van dit soort enquetes die door medewerkers van de eigen instelling worden ingevuld. Mijn voorstel is om een onafhankelijk meetteam samen te stellen, dat objectief en op eenduidige wijze gegevens verzamelt. Hierdoor wordt de organisatie transparant en toetsbaar.

  • no-profile-image

    Berend

    Wat een vreemd bericht. De beslissing om de prestaties in sterren samen te vatten is toch aan kiesBeter? Daar gaat de Stuurgroep VVT toch niet over? Ik vermoed dat het advies om niet door te leveren aan kiesBeter dan ook bedoeld is om kiesBeter onder druk te zetten. Het is nu de vraag of kiesBeter zal zwichten voor deze druk en daarmee het belang van de zorgaanbieders boven dat van de zorgconsument zal plaatsen. Ik zou niet weten of ik mijn geld op de zorgaanbieders of kiesBeter zou moeten zetten. Maar het is duidelijk dat het gevecht nog moet worden gestreden, in tegenstelling tot wat de kop suggereerd.

  • no-profile-image

    Jules

    Als je informatie bruikbaar wilt maken voor een patient, dan moet je versimpelen. Dat doet weliswaar geen recht aan de complexe werkelijkheid, maar dat is wel het doel van de hele meting. Dit klinkt als een gevalletje "branchevereniging heeft de stuurgroep in de zak", en "patientenvertegenwoordigers kunnen het niet bijbenen". Zo was het altijd en zo zal het ook wel blijven.

  • no-profile-image

    Hans

    Is er wel eens onderzoek gedaan naar de mate waarin dit soort "informatieve" sites bijdragen aan een beslissing om voor een bepaalde zorginstelling te kiezen?

  • no-profile-image

    Francis

    Ik denk dat er van elke organisatie eenzelfde aantal clienten moet worden gemeten. Anders ben als kleinste organisatie al snel de klos. 0 fout op 50 clienten is minder goed dan 0 fout op 51 clienten. Je bent dan automatisch 'de slechtste', en staat er miezerig op met je ene ster!

  • no-profile-image

    Jacqueline de Hoog

    Wat mij betreft vervangen ze die sterren door iets onbegrijpelijks.

  • no-profile-image

    Ruben

    Die sterren zijn gebaseerd op een score. Die score is nu anders berekend en daarom vervallen de sterren. Elke andere presentatievorm zal ook op die nieuwe score worden berekend. Worden de sterren misschien vervangen door smileys of cijfers? En geven die dan geen 'vertekend beeld'?

  • no-profile-image

    Annika

    Nu gaat men drastisch op zoek naar een andere manier van meten van prestatieindicatoren, terwijl in een ander artikel hier in Zorgvisie staat dat prestatie-indicatoren de zorg nauwelijks raken. Ongeacht welk systeem, het blijven manipuleerbare gegevens en ze zijn niet echt een prikkel tot het leveren van betere kwaliteit van zorg. Misschien verschuift in de toekomst het accent meer naar het bieden van een goede werkomgeving voor zorgmedewerkers, omdat zij uiteindelijk de beschikbaarheid van die zorg moeten waarmaken in een tijd van ontgroening en vergrijzing. Dan hebben we het niet meer over een sterretje meer of minder maar zijn we allang blij dat er nog zorg is voor onze geliefden boven de 75.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden