Bij de NZa komen via een meldpunt klachten binnen van consumenten, verzekeraars, aanbieders en consumentenorganisaties. In 2010 waren dat er 686, tegen 455 in 2009. Van aanbieders in de care en cure zijn vorig jaar 157 meldingen binnengekomen. Daarvan betrof het merendeel van de klachten het berekenen van onjuiste tarieven, maar een fors aantal ging ook over misleiding zoals het titelmisbruik van orthodontisten.
Mondzorg
In 2010 ging veertig procent van de signalen in de curatieve zorg over mondzorg. Vanwege het grote aantal signalen over zorgaanbieders in de mondzorg besteedt de NZa in 2011 verscherpt aandacht aan de sector en doet extra onderzoek naar de werking van het systeem
Zorgverzekeraars
Het aantal meldingen over zorgkantoren nam vorig jaar juist af, het aantal over zorgverzekeraars bleef nagenoeg gelijk. Bij zorgverzekeraars gingen veel meldingen over het verstrekken van onjuiste en onduidelijke informatie, en daarnaast over de vergoeding die een verzekerde krijgt. Over de zorgverzekeraars heeft de NZa 88 meldingen verder opgevolgd. Zo heeft de NZa er bij alle verzekeraars op aangedrongen om duidelijke eigen risico-overzichten naar verzekerden te sturen. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)
Lees meer:
Bekijk het jaarverslag
NZa valt binnen bij Amsterdamse tandarts
NZa genomineerd voor Big Brother Award
NZa ontvangt veel klachten over eigen bijdrage care
Zorgmanager van het Jaar
Registreer u voor het congres Zorgmanager van het Jaar 2011 op 7 april.