Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Artsen patiëntgerichter dan zij denken

Mark van Dorresteijn
Wat betreft toegankelijkheid, communicatie, patiëntbetrokkenheid en kunde onderschatten artsen veelal hun eigen prestatie. Dat blijkt uit een onderzoek van het Nijmeegse UMC St Radboud in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde (NTvG).
Artsen patiëntgerichter dan zij denken

De Nijmeegse wetenschappers onderzochten hun eigen beroepsgenoten in vruchtbaarheidsklinieken. Ze vroegen 1189 stellen met vruchtbaarheidsproblemen en 194 van hun dokters en verpleegkundigen om een vragenlijst over patiëntgerichtheid in te vullen. Het bleek dat op de genoemde gebieden patiënten positiever reageerden dan de professionals.

Professionals onderling

Onder professionals onderling zijn ook verschillen. Doktoren waren op gebieden ook kritischer dan de verpleegkundigen. Alleen op het gebied van continuïteit bleken zowel artsen als verpleegkundigen zichzelf te overschatten. Verpleegkundigen overschatten zichzelf ook op het gebied van informatievoorziening en respect voor de patiënt.

Verschil verkleinen

Om het verschil tussen patiëntbeoordeling en het oordeel van de professionals te verkleinen raden de onderzoekers aan om dokters en verpleegkundigen gedetailleerd feedback te geven over hun patiëntgerichtheid. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter)

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.