Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Consumentenbond opent meldpunt voor medische missers

De Consumentenbond heeft afgelopen vrijdag een meldpunt voor medische missers geopend en roept mensen op hun ervaringen met grote en kleine medische fouten te delen.
Consumentenbond opent meldpunt voor medische missers

Tot 1 september kunnen mensen hun ervaringen doorgeven. Daarna inventariseert de Consumentenbond de fouten om vervolgens in gesprek te gaan met ziekenhuizen en andere zorgverleners.

Onafhankelijk kenniscentrum

De Consumentenbond pleit voor een onafhankelijk kenniscentrum waar consumenten op een laagdrempelige manier kunnen laten toetsen of hun zaak kans van slagen heeft. “Veel mensen haken voortijdig af in een procedure rond een medische fout. Het is vaak een grote administratieve rompslomp. Mensen zijn bang dat ze er veel tijd en moeite insteken en dat het vervolgens op niets uitdraait”, aldus een woordvoerder van de Consumentenbond.
Met het onafhankelijke kenniscentrum wil de bond de drempel verlagen om een klacht in te dienen over medische missers. (ANP – Mark van Dorresteijn | Twitter)

Lees ook:

Nieuw meldpunt ouderenmishandeling bij IGZ
Meldpunt voor verslaafde artsen van start
Inspectie opent Meldpunt Gehandicaptenzorg

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

Gerelateerde tags

5 reacties

  • no-profile-image

    paula hendrix

    15 maart 2003 ïn de avond kwam ik te vallen bij het restaurant van joop van de ende brak toen mijn heup en ben geopereert in het kernemer ziekenhuis in schalkwijk haarlen, dat is goed gegaan geen problemen tot zo ver,maar later stierf mijn heup af en kreeg veel pijn kon niet meer staan op mijn linker been heeft toen erg lang geduurt voor ze de klacht serieus namen,stuurde mij toen naar een orthopeet die heeft foto,s gemaakt van mijn heup, ik kwam in aan merking voor een kunstheup, ben 25 september 2003 geopereert kwam uit de operatiekamer komt de orthopeet naar me toe en vroeg kunt u,uw benen bewegen nee dus later was ik weer op mijn kamer terug en eventjes daarna kwam de orthopeet met een medewerker,hij zelf zegt tegen mij ik heb een grotere heup protese moeten plaatsen omdat mijn been 2cm te kort was geworden en de zenuw zou toen te lang opgerekt zijn geweest waardoor ik een klapvoet heb op gelopen, maar hij zij dat het met 3 maanden weer over over was,dat is dus niet waar want het is al 6jaar geleden en ik heb nog steeds een klapvoet het is wel een klein beetje verbetert ik heb geen beugel meer maar kan nog steeds niet goed lopen rij in een scootmobiel kan niet met de bus mee ook niet meer reizen heb altijd hiemand nodig die met mij mee moet .jij schrijft dat je geen courage hebt om een letsel advocaat in de arm te nemen ik heb dat wel gedaan ik heb wel geduld maar het is naar een paar jaar gestopt niet door mij maar door de advocaat zelf omdat ze niet willen erkennen dat die orthopeet een fout heeft gemaakt.ik zeg tegen jou succes met je gezondheid, nou ik ga wel verder ik wil mijn recht hebben en smartegeld hebben ik heb een lange adem.

  • no-profile-image

    hans korunka

    begin februari 2010 geopereerd aan een hernia(buik). door de darmen geprikt. "hersteloperatie daarna. resultaat een grote open buikwond die nog steeds niet gedicht is. Er is wel "sorry"gezegd. Was in het olvg. Kon in amc amsterdam een "hersteloperatie" laten doen. Had ik even niet de courage voor. zelfs een letselschadeadvocaat zag het niet zitten om dit medisch sydicaat aan te pakken. Er is naar mijn mening in het tweede, (hersteloperatieverslag
    gesuggereerd dat er geen verband aanweizig was, met de eerste ingreep. In Strafrechttermen wordt dit Valsheid in Geschrifte genoemd.
    De witte jassen moeten veel harder worden aangepakt. Openbaarmaking van de Missers is een Must.

  • no-profile-image

    Amiz

    Het melden of klagen leidt meestal tot langdurige procedures. Amiz vult die leemte op door persoonlijke en onafhankelijke begeleiding. Verwijs gedupeerden naar www.amiz.nl

  • no-profile-image

    Roos

  • no-profile-image

    Roos

    Ik mis de link naar de concumentenbond in dit artikel.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden