Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

Schadeclaims in voorbereiding tegen Maasstad

Mark van Dorresteijn
Letselschadebureau Palsgroep heeft twee schadeclaims in voorbereiding van patiënten van het Rotterdamse Maasstad Ziekenhuis. Een woordvoerder heeft dat dinsdag gezegd. Het televisieprogramma EenVandaag besteedde gisteren aandacht aan de kwestie.
Schadeclaims in voorbereiding tegen Maasstad

Eén zaak is op verzoek van de nabestaanden van een overleden patiënt die besmet was geraakt met de gevaarlijke multiresistente Klebsiellabacterie. De andere zaak betreft iemand die de besmetting ook had opgelopen en nog leeft.

Schadeprocedure

Het ziekenhuis heeft eerder zelf erkend dat het fouten heeft gemaakt bij de bestrijding van de bacterie. Volgens woordvoerder Hans van den Waardenburg van het letselschadebureau is de kans hierdoor groter dat de claims worden gehonoreerd. Hij onderzoekt nu hoe sterk de link is tussen de infectie en de ziekte dan wel het overlijden van patiënten. De schadeprocedure hoeft volgens hem niet heel lang te duren als het ziekenhuis aansprakelijkheid erkent voor schade bij de gedupeerde patiënten. Palsgroep verwacht dat meer mensen verzoeken tot schadeclaims zullen indienen.

Nog geen reactie Maasstad

Het ziekenhuis wil nog niet reageren op de claims in voorbereiding. Volgens de laatste cijfers van het ziekenhuis zijn 98 patiënten drager van de gevaarlijke bacterie en zijn 28 patiënten die besmet waren met de bacterie overleden. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter)

Lees ook:

Ophef rond benoeming interim-directeur Maasstad

Peter Weeda interim-bestuurder Maasstad Ziekenhuis

Feestelijke opening Maasstad Ziekenhuis afgelast

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

3 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. @maarten:
    als jij iemand willens en wetens schade toebrengt, is het niet meer dan redelijk dat je de schade vergoedt.
    Het maasstadziekehuis was allang op de hoogte en heeft zelf besloten er niets/ onvoldoende mee te doen. Opzettelijk toebrengen van schade… schadevergoeding dus.
    Wel oppassen voor ‘amerikaanse’ toestanden. Het moet wel schadevergoeding blijven en geen excuus zijn om jezelf te verrijken.

  3. En zo zal niemand in de toekomst nog durven toegeven dat hij/zij fouten heeft gemaakt en kunnen we minder leren van onze fouten. Elk onderzoek over het verbeteren van patientveiligheid toont aan dat het veilig melden van eigen fouten een van de belangrijkste voorwaarden is voor verbetering. Wat zijn die juristen toch funest voor goede zorg.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.