Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Pilot met co-patiënten van start

Minder medische termen, meer tijd, meer aandacht: de communicatie tussen arts en patiënt moet beter. Dit geven veel patiënten aan in de nationale zorgbarometer. Om juist deze communicatie tussen patiënten en zorgverleners te verbeteren, start vandaag in meerdere ziekenhuizen in Nederland een test met co-patiënten. Als de test slaagt, kan het co-patiëntschap op grotere schaal worden ingezet.
Pilot met co-patiënten van start

Co-patiënten lopen gedurende een gedeeltelijke of gehele behandeling mee met patiënten en bewaken de zorg vanuit de zijde van de patiënt. “Zodoende vormt de co-patiënt de oren en ogen van een patiënt”, vertelt Etienne Tiessen, oprichter van zorgcommunicatiebureau ZoBeter. “Wanneer mensen in het ziekenhuis liggen, zijn ze niet honderd procent zichzelf. Zo kan het voorkomen dat patiënten tijdens een gesprek met de behandelend arts vergeten om bepaalde belangrijke informatie te melden. Een co-patiënt kan ervoor zorgen dat deze belangrijke informatie niet achterblijft. Verder houdt de co-patiënt de behandeling in de gaten en signaleert verbeterpunten.”

Van slag

"Wanneer je te horen krijgt dat je ernstig ziek bent, raak je van slag. Of je nu huisvrouw, consultant of arts bent," stelt Jeanette Horlings-Koetje, directeur Zorginkoop van zorgverzekeraar VGZ. "Je merkt ineens hoe moeilijk het is dingen te begrijpen of goed onder woorden te brengen en alert te zijn op wat er om je heen gebeurt. Daarbij wil je als patiënt aandacht en duidelijkheid van zorgverleners, maar die staan door de ontwikkelingen in de zorg meer en meer onder druk. Dergelijke zaken maken de communicatie niet eenvoudig."

Communicatie in de zorg

De Nationale Zorgbarometer laat zien dat veel Nederlanders vinden dat de communicatie in de zorg verbeterd moet worden. “Communicatie is een moeilijk facet van ons vakgebied, aldus Yes van de Wouw van VieCuri uit Venlo, één van de deelnemende ziekenhuizen. "Ondanks dat we veel zorg en aandacht hebben voor de communicatie, is de effectiviteit hiervan onvoldoende. We blijven merken dat veel informatie niet aankomt bij de patiënten. Zeker bij de oncologische patiëntengroep spelen de emoties een enorme rol in de communicatie. De angsten en zorgen van de patiënten leiden ertoe dat ze enerzijds minder informatie opnemen en anderzijds zelf minder mondig zijn om bijvoorbeeld al hun vragen te stellen. Het zou geweldig zijn als een co-patiënt de communicatie tussen arts en patiënt kan verbeteren."

Pilot co-patiënt

Stichting ZoBeter heeft het concept van de co-patiënt ontwikkeld en selecteert en traint de vrijwilligers die zich aanmelden voor het co-patiëntschap. Mensen die als co-patiëntvrijwilliger de zorgcommunicatie willen helpen verbeteren, kunnen online de 'co-patiënt zelftest' doen. Het pilotonderzoek wordt uitgevoerd en geëvalueerd door IQ healthcare, het wetenschappelijke instituut van UMC St Radboud Nijmegen en is mede mogelijk gemaakt door VGZ, MSD, Achmea, Vodafone, Roche en Winvision. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn / Twitter)

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

2 reacties

  • no-profile-image

    franske keuter

    gebruik de co-patienten ook om te evalueren wat er beter kon in het zorgproces!!dar worden ziekenhuizen en patienten beter van!orthopeed diGioia in de USA heeft zijn praktijk opnieuw ingericht met co-patienten adviezen.Betere zorg,efficienter en de patiënt echt centraal.(bron: IHI)

  • no-profile-image

    Peter de Wit

    Mooi experiment !!!! Vooral dat 'meer tijd'is interessant: in de spreekkamer van de specialist? Worden de 10-minuten voor 'controle'en 15 minuten voor een 'nieuwe patient'dan langer? Je moet als co-patient van goede huize komen wil je de bestaande structuren dwingen tot anders doen want alleen 'oortjes' zijn is te weinig.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden