Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Depressie: minder taboe, groter probleem

Voorlichting over ernstige depressies heeft mensen de eigen kracht ontnomen om zelf iets te doen aan depressieve klachten. Dat blijkt uit een publieksenquête van het Fonds Psychische Gezondheid. Nederlanders denken dat professionele hulp nodig is bij depressie. Ze maken geen onderscheid tussen dip en depressie.
Depressie: minder taboe, groter probleem

‘We hebben het idee overgenomen dat bij depressie sprake is van een medische ziekte waaraan je zelf niets kunt doen.’ Dat schrijft het Fonds Psychische Gezondheid in haar reactie op het onderzoek onder 1000 respondenten. Voorlichting over depressies maakt mensen enerzijds passief zelf iets te doen aan hun klachten. Maar anderzijds heeft het ervoor gezorgd dat het taboe op depressie is verdwenen. Het probleem creëert nu wel zijn eigen vraag; mensen kennen veel te snel somberheid toe aan de ziekte depressie en denken dat professionele hulp nodig is.

Monidale crisis

Het Fonds Psychische Gezondheid liet onderzoeksbureau Motivaction een enquête uitvoeren naar de publieke opvattingen over depressies in het kader van World Mental Health Day op woensdag 10 oktober. Het thema is dit jaar: Depressie – een mondiale crisis. Duizend respondenten namen aan het Nederlandse onderzoek deel. In Nederland staat depressie staat op de derde plaats van ziekten die het meeste leed veroorzaken. Depressie levert een economische schadepost van 1,5 miljard op per jaar.

Misverstanden

De inspanningen om mensen goed voor te lichten over depressie hebben volgens het Fonds ertoe geleid dat een groot deel van de misverstanden over de ziekte is verdwenen. 'Er is geen schaamte meer, mensen zoeken hulp als ze dat nodig vinden. Tegelijkertijd heeft de voorlichting over depressie het vertrouwen van mensen om zelf problemen op te lossen, soms ondermijnd,’ schrijft het fonds. ‘Voor de komende tijd is het nodig een evenwicht te vinden tussen hulp zoeken en waar mogelijk de zelfredzaamheid te versterken.’

Campagne

Het publieksonderzoek maakt deel uit van de campagne: Heel je Hoofd. Het thema van de campagne in 2012 is ‘Dipje of depri? Weet jíj wat je moet doen?’ (Zorgvisie - Carolien Stam - foto: ANP Roos Koole)

Lees meer


Zelfmonitoring effectief tegen beginnende depressie
Trimbos onderzoekt zelfmanagement bij angst en depressie

Carolien Stam

Eén reactie

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden