Het bestuur van Dichterbij, organisatie voor zorg aan verstandelijk gehandicapten in Limburg, Brabant en Gelderland, wil dat de zorg in kleine zelfstandige teams ‘niet gehinderd wordt door protocollen en staatjes waarin elke minuut verantwoord moet worden’. Dichterbij denkt met de ‘ontbureaucratisering’ op termijn jaarlijks 7 miljoen euro te besparen.
Traject
Dichterbij is met 5000 medewerkers en 5000 cliënten een van de grootste zorgaanbieders in de gehandicaptenzorg in Nederland. Vanaf begin dit jaar is de organisatie met een organisatie ontwikkelingstraject. Afgelopen jaar rolden de toenmalig directeuren Peter Verbraak en Marius van den Hoogen ruziënd over straat. Zij verlieten in augustus de zorgorganisatie voor mensen met een beperking. Van den Hoogen deed dat in goed overleg terwijl Verbraak via de kantonrechter zijn dienstverband heeft beëindigd. Hij kreeg een ontslagvergoeding van 322.400 euro mee.
Overhead
Volgens Frank Holtman en Geert Tullemans van de Raad van Bestuur moet de winst gehaald worden in het omlaag brengen van de overheadkosten. Dichterbij heeft een jaarlijkse begroting van 240 miljoen euro, daarvan gaat zestien procent op aan overheadkosten. ‘Dat percentage ligt op het gemiddelde niveau van zorgaanbieders in Nederland, maar kan bij Dichterbij omlaag.’
Irritaties
Het bestuur streeft naar zeven miljoen euro per jaar. Holtman: ‘Er is te veel bureaucratie in de hele organisatie. Ook de medewerkers klagen over de bergen formulieren en veel te veel regeltjes die in de zorgsector gemeengoed is geworden. Het is zelfs een van de grootste irritaties van het personeel.’ (Zorgvisie – Carolien Stam / foto: ANP Koen Suyk)
Lees meer
Directeur gehandicaptenzorgclub Dichterbij op non-actief
Gehandicapten krijgen rekeninstrument voor kosten
een prachtig streven maar dan moeten alle overheden, met hun regels wel meewerken.
Dat lijkt me een geweldige ontwikkeling! Als ze dat lukt dan verdienen ze een extra dikke pluim. We moeten helemaal af van de enorme berg geneuzel. Er wordt te veel gedacht dat als je maar lekker veel regeltjes bedenkt en veel formulieren in laat vullen , dat je dan de boel wel op de rails houdt. Ik geloof er niets van! Zorgpersoneel is van nature gemotiveerd om zorg te verlenen, kan niet anders want anders gaan ze echt wel wat anders doen! De enige taak die managers en bestuurders hebben is ervoor de zorgen dat hun medewerkers niet gedemotiveerd worden. Het elimineren van demotivatoren is de enige weg naar succes en dan zul je zien dat het gebrek aan zorgpersoneel snel weggewerkt is en de kosten van zorg drastisch onderuit gaan! Geef naast verantwoordig ook voldoende bevoegdheden en controleer op prestatie in het algemeen. Dan bereik je ook in de zorg een efficiente en plezierige werkomgeving die zijn positieve uitstraling naar de cliënten zal hebben. Het “ontbureaucratiseren” mag wat mij betreft de uitdaging van vandaag en de nabije toekomst worden. Samen de schouders onder kwalitatief hoogwaardige en toch betaalbare zorg!! Als we die omslag kunnen maken zal de bereidheid om wat meer te betalen voor de zorg van ouderen, zieken en gehandicapten echt wel overeind blijven. Solidariteit is echt nog wel aanwezig in Nederland, laten we ons alsjeblieft door den Haag niet laten wijsmaken dat het in Nederland inmiddels “ieder voor zich is” Het is de toon die de muziek maakt!!! Op naar een geweldig Nederland!
Beste 1op1 .Bij de clienten is waarschijnlijk de 0 vergeten die er bij de onslagvergoeding van meerdere nullen “per ongeluk ??” ten onrechte zijn bijgeteld ??
beste 1op1: het lijkt veel maar er zijn ook parttime medewerkers en sommige cliënten hebben 24/7 zorg/begeleiding nodig, dat doe je niet in je eentje.
5000 medewerkers en 5000 cliënten -> Dat is 1 medewerker per cliënt!! Ben ik de enige die dit nogal veel vindt?
Goed zo en nu maar hopen dat het ook echt doorgaat en zsm. Met vertrouwen weet ik zeker dat het gaat lukken. geeft ook veel meer werkplezier.
En ik hoop een goed voorbeeld voor vele instaties.
Nog een voordeel…..kunnen er meteen veel administratieve functies weg die voor een groot deel toch alleen maar hun eigen werk creeerden.
Wat een positief nieuws!! Als Dichterbij daadwerkelijk de bureaucratie binnen de organisatie kan aanpakken zijn ze een groot voorbeeld.
We zien bij Effectory vaak een toename van betrokkenheid van medewerkers indien deze stap tot op de werkvloer doorgevoerd wordt.
Heel veel succes met deze mooie maar grote uitdaging.
Met vriendelijke groet,
A. Valent
Vertrouwen lijkt me een goede uitgangspositie en hopelijk nu een Balkenende norm salaris voor de top? Daarnaast hopelijk een goede onafhankelijke externe klachtenregeling, zodat signalen dat er ergens iets niet goed gaat wel doorkomen.