Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties8

Patiënt kijkt amper naar kwaliteit ziekenhuizen

Mark van Dorresteijn
Minder dan tien procent van de patiënten die een borstkankerbehandeling moeten ondergaan, vergelijkt ziekenhuizen met elkaar op basis van openbare informatie over de kwaliteit van de borstkankerzorg. Bij slechts drie procent is deze kwaliteitsinformatie doorslaggevend voor de keuze van het ziekenhuis. Dit blijkt uit een enquête in opdracht van zorgverzekeraar CZ en uitgevoerd door IQ healthcare van het UMC St Radboud en Dautzenberg Research & Advice.
Patiënt kijkt amper naar kwaliteit ziekenhuizen

Van de 450 geënquêteerde patiënten is 92 procent zich bewust van kwaliteitsverschillen in borstkankerzorg. Zij hechten ook veel waarde aan transparantie en het beschikbaar zijn van informatie over kwaliteit. Als reden gaven ze aan dat het zorgverleners stimuleert om zo goed mogelijke zorg te bieden. Bovendien heeft ruim twee op de drie borstkankerpatiënten (69 procent) zelf behoefte aan informatie over kwaliteitsverschillen tussen ziekenhuizen. Echter, slechts een kwart (24 procent) van de geënquêteerde vrouwen is daadwerkelijk zelf op zoek gegaan naar informatie. Meestal zochten ze informatie over het ziekenhuis waar ze toch al van plan waren om naar toe te gaan. Minder dan tien procent van alle geënquêteerde patiënten heeft daadwerkelijk ziekenhuizen onderling vergeleken en bij drie procent is de gevonden informatie doorslaggevend voor hun ziekenhuiskeuze.

Geen tijd om te zoeken

Uit de enquête blijkt dat van de patiënten die niet naar informatie hebben gezocht, de belangrijkste reden ‘ik had geen tijd om te zoeken’ was (27 procent). De belangrijkste belemmering voor het gebruik van kwaliteitsinformatie is dat patiënten na het horen van de diagnose ‘borstkanker’ in een soort emotionele achtbaan terechtkomen. Ze willen zo snel mogelijk behandeld worden en hebben het gevoel geen tijd te hebben voor een weloverwogen keuze voor het ene dan wel het andere behandelcentrum. Patiënten vertrouwen er daarom op dat de kwaliteit van de zorg in de meeste ziekenhuizen ‘goed genoeg’ is. Borstkankerpatiënten laten zich dan ook bijna altijd behandelen in een ziekenhuis in de buurt waar ook de diagnose is gesteld.

Huisarts of zorgverzekeraar

Borstkankerpatiënten geven in de enquête aan, graag meer advies te willen over kwaliteitsverschillen, het liefst van de huisarts (67 procent). Ook de zorgverzekeraar wordt genoemd als bron (28 procent). Dit zijn in hun ogen de meest onafhankelijke en (voldoende) deskundige partijen. De begeleiding van de huisarts in de keuze van een ziekenhuis wordt nu vaak als onvoldoende ervaren. De patiënten hebben veel vertrouwen in de basiskwaliteit van de Nederlandse gezondheidszorg. Ze kiezen daarom niet zozeer voor het beste ziekenhuis maar voor een ziekenhuis dicht in de buurt. Zonder begrijpelijk aangeboden kwaliteitscriteria met extra begeleiding van huisartsen of zorgverzekeraars, blijven patiënten behandelcentra kiezen ‘op de automatische piloot’ of op basis van wat vrienden, kennissen en familie hen adviseren.

(Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter | Foto: ANP Koen Suyk )

8 REACTIES

  1. Borstkanker monitor? Ben er nu achter dat het niets voorstelt. Kortgeleden behandeld voor BK. Je hebt dan geen tijd om te kiezen. En al heeft het ziekenhuis een rose lintje dan nog is het afwachten waar je terecht komt. Ik had een waarnemer. De hele behandeling was een drama. Geen informatie geen uitleg. Geen preoperatief gesprek en geen na operatief gesprek. Geen uitleg waarom mijn borst geamputeerd zou moeten worden. Geen tijd om een andere arts te zoeken. Je bent als patient aan de goden overgeleverd. Gevraagd naar mijn patienten dosier. Ook dat is een strijd. Criteria Roze lintje. Mooi maar ik heb er weinig van terug kunnen vinden. Transparantie mooie kreet. Nog nooit een foto of scan gezien. Heb nog steeds twijfels of de arts die mij geopereerd heeft wel voldoende ervaring had.

  2. Lees alle reacties
  3. Ik ben het helemaal eens met Berend en Jansen: relevante informatie over uitkomsten van zorg in termen van complicaties op korte termijn, heroperaties, gematchde overleving op termijn en “genezing”, waarbij extra aandacht moet worden besteed aan de manier waarop deze resultaten worden gepresenteerd als overleving of sterfte, als getal of percentage omdat dat de rationele keuze ernstig kan beïnvloeden ipv procesindicatoren en garanderen van keuzevrijheid en volledige vergoeding bij keuze voor een objectief goede zorgaanbieder ongeacht natura of restitutie.
    Als zorgverzekeraars al als gids willen optreden en patiëntenstromen willen sturen dan zullen zij inzichtelijk moeten maken op basis van welke inhoudelijke argumenten een zorgaanbieder wordt gekozen/ uitgesloten

  4. De vraag is hoe betrouwbaar een onderzoek is door degene die de zorg financiert? Zorgverzkeraars doen steeds alsof zij kwalitatieve zorg belangrijk vinden. Zij letten echter alleen op geld en niet op kwaliteit. Zij leveren geen zorg, zij finacieren het en hebben onwenselijk veel macht die de keuzevrijheid van zowel patiënten als zorgaanbieders ernstig belemmert. Steeds meer betalen, voor steeds minder zorg.

  5. JA, kort na de diagnose is er haast en stress en dan is veranderen van ziekenhuis het laatste waar je aan denkt.
    DUS moeten mensen vóóraf geinformeerd worden, vóórdat ze voor de eerste mammografie gaan.
    De Borstkankermonitor is een goede stap in de richting, maar wordt die vóóraf geraadpleegd, als je nog van niks weet? Nee dus.
    Er moet een beperkt aantal supergespecialiseerde centra komen, zodat álle betrokken artsen superspecialisten zijn op het gebied van borstkanker. Dat verbetert de zorg én dat verbetert de overlevingskansen. Je laat je auto toch ook niet repareren door de fietsenmaker?
    Het wordt tijd voor écht transparante informatie, voor patiënt én huisarts.
    Waarom mogen we niet weten hoeveel borstkankeroperaties er PER CHIRURG uitgevoerd worden?
    Waarom wordt de Mammaprint niet overal aangeboden voor iedereen bij wie dat relevant is?
    Waarom geven plastisch chirurgen geen informatie over Borstreconstructies die zij niet beheersen of die hun ziekenhuis niet kan aanbieden?
    Mensen willen niet persé ‘in de regio’. Ze willen de beste zorg, maar bij gebrek aan informatie denken ze dat die beste zorg in het nabijgelegen ziekenhuis gegeven wordt.
    Wat gaan we daaraan DOEN?

  6. Weer zo’n onderzoek van de categorie wat je er in stopt krijg je er uit. Als mensen wisten dat degenen die goed geïnformeerd een borstkanker behandelaar kiezen 10% meer kans hebben om de ziekte te overleven, dan zouden ze allemaal zoeken. Dan zou tijd ineens geen rol meer spelen. Maar wat heb je aan de borstkankerindicatoren die vooral processen beschrijven? Als je die wilt kunnen interpreteren, ja dan heb je wel veel tijd nodig, en eigenlijk ook een proefschift in de epidemiologie. Geef gewoon betrouwbare uitkomstinformatie en mensen maken daar heus gebruik van, emotionele achtbaan of niet.

  7. En met het aankomende verbod op Restitutie Polissen in de basisverzekeringen kunnen verplicht verzekerden helemaal niet meer kiezen voor welk ziekenhuis zij willen hebben; dan is het de overheid en de verzekeraar die bepaalt. De overheid middels de convenanten mbt concentratie van zorgaanbod en de verzekeraar middels selectieve zorginkoop op basis van prijs.
    Wat moet je dan als burger nog met die kwaliteitsinformatie?
    Schrappen van art 13 Zvw maakt het af. Achmea vindt 47% vergoeding voor afname bij niet gecontracteerde zorgaanbieder redelijk en billijk.
    Wat vindt CZ? Welke kwaliteit koopt CZ in? Allemaal onbekend en zal ook onbekend blijven in dit land. Daar gaan het ZiN voor zorgen.

  8. Belangrijker is te weten dat 78% van de patienten (altijd/meestal) zelf wil kiezen naar welk ziekenhuis men gaat! Bron: Programma Kwaliteit in Zicht: http://www.npcf.nl/images/stories/dossier/KwaliteitinZicht/110919%20rapport%20meldactie%20keuzehulpmiddelen%20%20vragenlijst%20def.pdf Meer bekendheid geven aan beschikbare kwaliteitsinformatie is dus vereist. Taak van patientenorganisaties maar ook huisartsen en zorgverzekeraars. Verwijs patienten naar mooie instrumenten als Monitor Borstkankerzorg, de Patientenwijzers voor darmkanker en bloed- en lymfklierkanker en bijvoorbeeld het Vaatkeurmerk!

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.