Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

Vrouw klaagt MediRisk aan

Een 63-jarige vrouw uit Arnhem heeft verzekeraar MediRisk van ziekenhuis Rijnstate in Arnhem aangeklaagd. Dat meldt regionaal dagblad De Gelderlander. De Arnhemse, bij wie onzorgvuldig is gehandeld bij een behandeling in 2001, eist een hogere schadevergoeding. Ook wil ze dat wordt onderzocht of er meer medische fouten zijn gemaakt.
Vrouw klaagt MediRisk aan

Verzekeraar MediRisk erkende volgens De Gelderlander al eerder dat er fouten zijn gemaakt bij de toediening van een jodiumcontrastmiddel. De vrouw onderging destijds een CT-scan in Rijnstate en gaf vooraf aan dat haar lichaam soms heftig reageert op bepaalde stoffen. Na de behandeling kreeg ze te maken met gezwollen ledematen en huiduitslag over haar hele lichaam, die nooit meer helemaal is weggegaan. De vrouw kreeg eerder een schadevergoeding van 2.000 euro, maar wil 20.000 euro. Ze zegt aan medische kosten en reiskosten meer dan 110.000 euro te hebben uitgegeven. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter / © ANP Lex van Lieshout)

Lees meer:

Marjoleine van der Zwan directeur MediRisk

Geen berisping operatiefout UMCG

Maasstad biedt eerste schadevergoedingen aan

3 REACTIES

  1. Mensen (burgers, patienten, slachtoffers, hoe je ze ook noemen wilt) voeren in dit soort situaties bijna altijd een ongelijke strijd. Dat komt omdat onze maatschappij alleen GOED HANDELEN kent. FOUT HANDELEN accepteren we niet. Vreemd, want de beide handelen horen bij elkaar. Ik pleit als Amiz voor een nieuw paradigma, en dat luidt: HANDEL GOED bij FOUT HANDELEN.

  2. Lees alle reacties
  3. Als je met MediRisk te maken krijgt, moet je over veel doorzettings- en incasseringsvermogen beschikken. Ze voeren een beleid van:
    1. voortdurend geen brieven beantwoorden;
    2. zelfs niet reageren op rappelbrieven;
    3. hardnekking brieven richten aan de verkeerde persoon, ook na verzoek om dit correct te doen;
    4. met rare tegenargumenten aankomen;
    enz. enz.
    Mensen die bij Medirisk terechtkomen, hebben al het een en ander meegemaakt in het medisch circuit, vaak ook MTC.
    I.p.v. zaken netjes af te handelen voert MediRisk een brutale campagne om mensen te ontmoedigen om te vragen waar ze recht op hebben: een fatsoenlijke behandeling c.q. vergoeding.

  4. MediRisk heeft sinds haar bestaan een belangrijke rol gespeeld in het laag houden van de financiele aansprakelijkheid van Nederlandse Zorgaanbieders. Dat is op zich goed, maar in een aantal gevallen is de vergoeding onverantwoord laag. Niet alleen suggereert de hoogte van het bedrag dat de fout klein was, het reduceert ook de prikkel om fouten te voorkomen. Ook vind ik het zorgelijk dat MediRisk haar beleid richt op het zo effectief reduceren van de uitkeringshoogte. Dat heeft tot gevolg dat gelijke patienten niet gelijk behandeld worden. MediRisk zou wat meer oog kunnen hebben voor haar rol en de maatschappelijke verantwoordelijkheid die hoort bij die rol.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.