Dat blijkt uit cijfers over 2011 die de stichting Dutch Institute for Clinical Auditing (DICA) maandag 23 april heeft bekendgemaakt.
DICA
Darmkankerchirurgen verzamelen sinds 2009 gedetailleerde informatie over onder meer het stadium van de ziekte, eventuele uitzaaiingen, het naleven van richtlijnen, type behandeling, duur van een ziekenhuisopname en sterfte na een operatie. De chirurgen krijgen wekelijks terugkoppeling via een landelijke benchmark, waardoor zij hun eigen aanpak kunnen vergelijken met andere ziekenhuizen. “De gegevens zijn gecorrigeerd voor toeval en zorgzwaarte”, verklaart Eric Hans Eddes, directeur van DICA en chirurg in Deventer. “Medisch specialisten weten dat de gegevens betrouwbaar zijn en daarom doet 95 procent van de ziekenhuizen mee. Zo weten de artsen direct op welke onderdelen zij de zorg moeten verbeteren.”
Minder complicaties
Voor 2011 gaat het om ruim 9000 patiënten. Uit de gegevens blijkt dat het risico op ernstige complicaties na een operatie sinds 2009 met 13 procent is afgenomen. Ook is de kans op sterfte na een darmoperatie in drie jaar tijd gedaald van 3,9 naar 3,0 procent. Dat gaat om tachtig patiënten per jaar. Het aantal re-interventies na een behandeling is gedaald van 14 procent in 2009 naar 11 procent in 2011. Daarnaast liggen mensen korter in het ziekenhuis.
ZN wil DICA-systematiek uitbreiden
Door deze verbeteringen neemt niet alleen de kwaliteit van zorg toe, ook de kosten dalen. Het afgelopen jaar zijn er al registraties opgezet voor borstkanker, longkanker en maag- en slokdarmkanker. Zorgverzekeraars Nederland (ZN) stelt de komende drie jaar geld beschikbaar om de DICA-systematiek uit te breiden naar tien andere behandelingen, zoals vaatoperaties, ingrepen voor overgewicht en rugoperaties.
DICA-systematiek koppelen aan patiëntoordeel
Mogelijk worden de kwaliteitsgegevens van DICA gekoppeld aan de oordelen van patiënten over hun behandelingen. De Nederlandse Federatie voor Kankerpatiëntenorganisaties (NFK) bekijkt of hun patiëntenregistratie via DICA kan lopen. “Als je de gegevens over kwaliteit en patiënttevredenheid koppelt aan bekostiging heb je de Gouden Driehoek”, zegt Eddes. “Dan weet je wat goede en betaalbare zorg is waar patiënten tevreden over zijn.” (Zorgvisie – Bart Kiers)
Lees meer
Dilemma’s rond kwaliteit, cijfers en transparantie‘
Gawande: ‘Medisch specialist moet nederig zijn’
Beter registratiesysteem maakt zorg goedkoper
Kent de redactie van Zorgvisie niet het verschil tussen “fouten” en “complicaties”?
Maar hoe groot zijn de verschillen onderling en kunnen de patienten de verschillen inzien?