Een derde van de ondervraagde verzekerden geeft aan geen uitleg over het verstrekte medicijn te hebben gekregen van de apotheek. In 68 procent van de gevallen heeft de apotheker ook nagelaten om na twee weken te vragen of het medicijn had gewerkt. Slechts een van alle onderzochte apotheken hield zich aan alle afspraken over controle op medicijngebruik.
Kwaliteitsbewaking
‘Als zorgverzekeraar voelen wij ons verantwoordelijk om de vinger aan de pols te houden als het gaat om kwaliteit van de zorg’, zegt Rens van Oosterhout, manager Farmacie CZ. ‘Verkeerd medicijngebruik kan grote consequenties hebben. De apotheker is een belangrijke schakel tussen arts en patiënt als het gaat om het bewaken van de juiste inname, dosis en werking van een medicijn. Te veel apothekers geven zonder voldoende uitleg gewoon medicijnen mee. Terwijl ze extra betaald worden om die uitleg te geven. En dat is niet voor niks.’
Prestatie
CZ roept apothekers op om de afspraken over de eerste en de tweede uitgifte van medicijnen na te komen. We hebben alle onderzochte apotheken geïnformeerd over de uitkomsten van het onderzoek en daarbij ook individuele scores gegeven. Als extra prikkel kunnen we ervoor kiezen om bij de inkoop van de zorg de apothekers die minder presteren, ook minder te betalen. Op deze manier wil CZ ervoor zorgen dat apothekers beter gaan adviseren.
(Zorgvisie/ICT – Mark van Dorresteijn | Twitter | Foto: ANP )
Mooie praatjes daar zijn ze goed in. Vroeger had je om ass. te worden MULO-B nodig, die hadden geen enkel probleem met het metrieke stelsel.