Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties5

Hoogleraar: ‘Zorg is geen koekjesfabriek’

Redacteur KinderopvangTotaal
De nadruk in de zorg moet komen te liggen op de positieve ontwikkelingen in plaats van misstanden en zwartboeken. Dat vindt Marieke Schuurmans, hoogleraar Verplegingswetenschap aan het UMC Utrecht. ‘De laatste jaren is een enorme kwaliteitsslag gemaakt.’
Hoogleraar: 'Zorg is geen koekjesfabriek'

Volgens Schuurmans is de zorg lang benaderd alsof het ‘een koekjesfabriek’ is. ‘Kwantiteit was belangrijk. Een patiënt onder de douche zetten mag maximaal zo lang duren. Is het eten te duur, dan bezuinigen we door het extern te laten verzorgen, of het nou wel of niet lekker is.’ Volgens hoogleraar Verplegingswetenschap Schuurmans is niet het aantal handen aan het bed belangrijk, maar de kwaliteit ervan.

Kentering

Sinds een paar jaar is er volgens Marieke Schuurmans een kentering zichtbaar. ‘De zorg gaat over mensen die met mensen werken. De meeste patiënten zijn liever zelfstandig dan dat ze verzorgd worden. Je kunt bewoners niet in schema’s benaderen.’ Hetzelfde geldt voor het afstoten van de keukens in het verpleeghuis omwille van bezuinigingen, volgens Schuurmans. ‘Iedereen had kunnen weten dat het een slecht idee is, toch gebeurde het. Met als gevolg dat het opgewarmde eten blijft staan en veel ouderen ondervoed raken.’

Drijfveer

‘Volgens de hoogleraar Verplegingswetenschap is de ‘menselijke benadering’ van bewoners en patiënten ook een belangrijke drijfveer voor medewerkers in de zorg: ‘Uit onderzoek blijkt dat de redenen voor zorgmedewerkers om het beroep de rug toe te keren niet te maken te hebben met werkdruk of een minder goed salaris, maar met waardering vanuit de organisatie. Mensen op de vloer weten wat wel en niet werkt. Als dan van boven af, zonder overleg, wordt opgelegd dat er nog maar een bepaalde tijd aan een zorgtaak besteed mag worden, werkt dat demotiverend.’ (Zorgvisie – ANP / foto: ANP)

Lees meer

Meewerkend voorvrouw goed voor kwaliteit zorg

‘Verpleeghuisbewoners kunnen vaker naar wc’

Tekort aan verpleeghuisartsen

5 REACTIES

  1. Gelet op de vergrijzing van de bevolking en dus de beroepsbevolking is het ook van belang dat men beseft dat de zorg zolang als mogelijk thuis kan worden verleend.
    Een verpleeghuis en een ziekenhuis kunnen onmogelijk de thuissituatie nabootsen.
    Daarom is het zo belangrijk dat de regie meer komt te liggen bij de zorgvragende client.In het verlengde daarvan is een forse bezuiniging op de PGB’s ongewenst.Verplegen betekent ook de zelfzorg van de client ondersteunen.

  2. Lees alle reacties
  3. IN de zorg worden alle ondersteunende diensten afgebroken die er toe doen, zoals de restaurants, keuken, de linnendienst kapper, winkeltje etc…. ER wordt niet gekeken wat dit voor het welzijn van de cliënten betekend. We zeggen inderdaad wel eens onder elkaar(personeel); onze directeur kan net zo goed een directeur van een koekjesfabriek zijn, ze zijn niet meer bij de werkvloer betrokken, en vragen zich niet af wat deze afbraak voor cliënten betekend in de praktijk!

  4. Bedankt voor het plaatsen van dit stuk. Moedeloos word ik van de nationale zwartboeken en misstandenregistraties en andere Amerikaanse praktijken. Het is niet steunend, en lost ook de problematiek niet op. Is het onderzoek ergens gepubliceerd?

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.