Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

TENA beoordeelt incontinentie “met toestemming”

Medewerkers van Tena zouden onwetende verzekerden van Achmea ondervragen over hun urineverlies en de hoeveelheid te vergoeden incontinentiemateriaal bepalen.
TENA beoordeelt incontinentie “met toestemming”

De fabrikant van incontinentiemateriaal zegt dat patiënten vooraf altijd om toestemming is gevraagd.

TENA

Het klopt dat verpleegkundigen van TENA mensen bellen en hen adviseren over het incontinentiemateriaal dat zij gebruiken. Verpleegkundigen doen dit op verzoek van apothekers, die deze tijdrovende klus graag uitbesteden. Vaak komt dit ter sprake tijdens een bezoek van de accountmanager van TENA aan de apotheek, zegt een woordvoerder. Dit verloopt volgens haar strict volgens procotol. De verpleegkundige belt de patiënt thuis op en vraagt of deze is geïnformeerd door de apotheker. De apotheker mag de patiëntgegevens pas aan TENA verstrekken nadat de patiënt hiervoor toestemming heeft gegeven. Het materiaal dat TENA adviseert is uiteraard van het eigen merk, maar het staat de apotheker vrij om voor een ander merk te kiezen. TENA is marktleider op dit gebied. Patiënten zouden bijna nooit bezwaar maken tegen deze werkwijze, zo laat de marktleider weten.

Achmea

Volgens een bericht in De Volkskrant heeft Achmea apothekers opgedragen om goedkoper te werken. De vergoeding van incontinentiemateriaal was tot nu toe ongelimiteerd, maar daar stelt Achmea nu een maximum aan. Andere verzekeraars zouden volgen. Yvonne Groenstegen van het Farmaceutisch Bureau Amsterdam zegt in De Volkskrant dat apothekers maximaal 40 procent van de mensen duurdere incontinentiebroekjes mogen voorschrijven in plaats van aan de huidige 90 procent. Achmea ontkent dit in hetzelfde bericht. Toch zegt de zorgverzekeraar er geen bezwaar tegen te hebben dat TENA zijn verzekerden ondervraagt, want de verzekeraar verkeert in de veronderstelling dat de TENA-verpleegkundige ook niet-Tenaproducten kan aanbevelen.

Minister VWS

Groen Links heeft Kamervragen gesteld. De partij vindt onder andere dat de zorgverzekeraar met de fabrikant moet overleggen over de prijs van producten. Zorgverlener en patiënt moeten met elkaar kunnen bespreken welk product het best past bij de vraag. Minister Edith Schippers (Volksgezondheid) laat uitzoeken wat hier precies aan de hand is en zal passend reageren, liet haar woordvoerder alvast weten. ,,Het is op zich goed als verzekeraars willen weten of mensen die gebruik maken van zorg dat terecht en in de juiste mate doen, om daarmee verspilling tegen te gaan. Maar het kan niet dat een bedrijf de beschikking krijgt over patiëntengegevens. Apothekers hebben zich te houden aan de wet als het gaat om privacybescherming. Zo mogen zij zonder expliciete toestemming geen privacygegevens, waaronder uiteraard medische, aan bedrijven geven.” (Zorgvisie-Carina van Aartsen) Afbeelding: TENA

Lees meer:

Miljoenen te besparen op incontinentie
Nattigheid is niet nodig
Incontinentiezorg van een 6 naar een 7,4 in een jaar
Huidmonitor en iP Plaslijst winnen Health app award 2012

12 reacties

  • no-profile-image

    Patient

    @claudia, dat riekt naar chantage. Deze hulpmiddelen hoef je niet bij een apotheek te bestellen. Kan bijvoorbeeld ook bij Boeren Medical, ze bezorgen ook nog thuis.

  • no-profile-image

    claudia

    De apotheek belde mij voor een gesprek met een tena dame, en als ik dat niet wilde dan kreeg ik geen tena meer vergoed. Dat wilde de AGIS zo.
    Iedereen kletst maart wat en ze nemen je allemaal in de maling dus

  • no-profile-image

    hierwordjenietgoedvan

    Wat het computertijdperk al niet aan privacy oplevert?

  • no-profile-image

    Patient

    Zou de handel in telefoonnummers en adressen een nieuwe inkomstenbron zijn voor apothekers?
    Een apotheek is strafbaar bij het ongevraagd gegevens van patiënten aan derden te geven volgens de wet, hoogtijd dat het CBP ingrijpt met hoge boetes

  • no-profile-image

    Rinie

    Heel vlug het incontinentiemateriaal net zoals de luiers in de supermarkten.

  • no-profile-image

    Pieter

    Er wordt opgebeld en gevraagd of er toestemming is gegeven. Hoe komt die beste verpleegkundige dan aan het telefoonnummer als er geen toestemming gegeven is?!?!?!

  • no-profile-image

    Peter

    "de verzekeraar (Achmea dus)verkeert in de veronderstelling dat de TENA-verpleegkundige ook niet-Tenaproducten kan aanbevelen". Zijn ze bij Achema werkelijk zo onbenullig dat ze dit daadwerkelijk geloven?

  • no-profile-image

    sharlette

    Ik snap wel waarom ze bezuinigen, die tenabroekjes zijn handig, hoeven niet gewassen te worden dus super. prijzen inco-materiaal zijn superhoog, vele hoger dan luiers voor kinderen, waarom dat prijsverschil daar moeten ze ook wat ana doen, meer concurrentie en mensen laten bijbetalen, inlegger is 100 x goedkoper dan tena-broekje terwijldat vaak voldoende is.

  • no-profile-image

    piet

    Tot de leeftijd van 3 jaar heeft een mens luiers nodig. Dat vindt iedereen fysiologisch en komt niet voor vergoeding vanuit de basisverzekering in aanmerking.
    Na 65 jaar is bij velen opnieuw sprake van incontinentie in meer of mindere mate. Dat is eigenlijk ook een fysiologisch fenomeen.
    Waarom zou incontinentiemateriaal voor ouderen dan wel binnen de basisverzekering moeten vallen? Vergelijk de rollator: Als je jong bent maak je gebruik van een fiets, als je ouder wordt heb je een rollator nodig. Die fiets betaal je zelf , waarom die rollator dan niet?

  • no-profile-image

    Els

    Helaas is het zo dat er iemand die er geen verstand van heeft zegt dat er altijd toestemming is gegeven. Ze kennen beter zeggen dat er altijd geen toestemming is gegeven. Vele reacties heb ik inmiddels ontvangen van mensen die dachten dat ze hun eigen apotheek aan de lijn hebben gehad. Maar dat was dus niet zo. Cliënten die nu bij onze apotheek komen zeggen dan ook dat ze niks hadden gezegd als ze wisten dat ze door Tena gebeld waren.
    Maar naast Tena doet Absorin precies hetzelfde. Mijn baas stuurt ook daar weer gegevens naar toe. Zelf vind ik het een schande. Maar volgens mijn baas kan het gewoon.

  • no-profile-image

    Marijke

    Ik ben gebeld van Tena compagnie door een mevrouw Schuurman die me vertelde dat ik een brief had ontvangen van mijn zorgverzekering (FBTO) Deze brief heb ik nooit ontvangen. Het gesprek afgebroken en haar verteld dat ik niet via de telefoon vragen beantwoordde over mijn gebruik van incontinentie materiaal. Ze zij dat ik dan geen vergoieding meer kreeg.
    Ben naar mijn apotheek gegaan en heb hun gezegd dat ik geen brief had ontvangen en dat ik het schandalig vond dat ze dit via de telefoon deden. Volgens mijn apotheek wisten de verzekeringen er van, ik ben nu benieuwd of er verzekerden zijn die wel een brief hebben gehad van de FBTO. Ik heb met de FBTO gebeld en deze medewerkster kon niets vinden en ik zou geen brief hebben ontvangen omdat ik binnen het dagtarief bleef. Teruggegaan naar de Apotheek en die vertelde mij dat ik wel ingedeeld moiest worden. Wederom naar de FBTO gebeld, nu een mijnheer aan de telefoon die vertelde mij dat er inderdaad wat veranderingen bekend waren en dat de brief waarschijnlijk zoekgerakkt was.
    Ik werd door hem teruggebeld dat ik rechtstreeks met een andere firma kon bellen dan werd het geleverd via hun en ging het buiten de arts om en de apotheek. Maar ook hier een indicatie gesprek. Zij belt mij de 16e op. Wat ik graag wil weten is wat is het dagtarief? Ik ben het er helemaal mee eens dat er bezuinigd kan worden maar dat doe ik al. Gebruik ze alleen als ik de deur uit moet.
    Ik vind het een schandalige gang van zaken.

  • no-profile-image

    patient2punt0

    Nu ben ik toch wel benieuwd naar het verhaal van iemand die zelf opgebeld is door Tena, en laat weten of hij/zij inderdaad toestemming had gegeven aan de apotheek.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden