Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Zorgplan geeft patiënt inzicht in zorgproces

Mark van Dorresteijn
In het Kennemer Gasthuis krijgen patiënten met blindedarmontsteking een A4-kaart met daarop informatie over het zorgproces voor de patiënt. Hiermee kunnen patiënten beter participeren in hun eigen zorgproces en zijn zij meer zelfstandig omdat duidelijker is wat kan of mag.
Zorgplan geeft patiënt inzicht in zorgproces

Het zorgplan bestaat uit een aantal categorieën en vaste thema’s, waardoor de patiënt een overzicht heeft van wat er op een bepaald moment in het zorgproces gebeurt. De thema’s zoals medicijnen, kleding, controle zijn weergegeven met pictogrammen. Het zorgplan is geschikt voor de planbare zorgprocessen, dat wil zeggen processen met een vast verloop. De patiënt ontvangt bij opname het plan en gebruikt deze tot aan het ontslag uit het ziekenhuis. Het ziekenhuis gaat nu werken aan meer zorgplannen op zowel de verpleegafdelingen als in de polikliniek.

Ervaringen

Margreet de Geus is unitleider op de algemene opname afdeling (AOA) waar het zorgplan is geïntroduceerd. Zij ontwikkelde het plan samen met het leanteam van het Kennemer Gasthuis. De Geus: ‘Mijn medewerkers waren eerst best kritisch over het zorgplan omdat de stappen in het zorgproces ineens op papier zijn vastgelegd. De patiënt kijkt nu mee. Maar in praktijk bleek dat juist heel goed te werken en nemen de patiënten meer initiatieven omdat ze weten wat er gaat gebeuren en wat ze wel of niet mogen doen. De patiënten zelf zijn ook enthousiast omdat het plan voor hen meer overzicht geeft dan de beschrijving in een folder. Ze weten meer en voelen daardoor meer grip. Er is een gezamenlijke verantwoordelijkheid ontstaan. Wat ons betreft gaan we meer zorgprocessen op deze manier omschrijven en als zorgplan aan de patiënten geven.’

(Zorgvisie/ICT – Mark van Dorresteijn | Twitter | Foto: Kennemer Gasthuis )

1 REACTIE

  1. Het zegt veel over ziekenhuizen en zorginstellingen dat dit plan geannonceerd wordt als het ei van Columbus. HET ZOU EEN BERICHT UIT 1952 KUNNEN ZIJN. Volgende week komt het bericht: We gaan efficiency doen zoals het bedrijfsleven al 40 jaar doet. Als we het nu niet halen door GEEN EFFICIENCY verhogen we gewoon de ligprijzen en premies. WAT EEN DESKUNDIGHEID.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.