Schippers stelt dit vandaag in een brief aan de Tweede Kamer.
IGZ mag niet onderhandelen
Hierin concludeert zij dat de igz de afspraken die hierover in september 2010 met haar voorganger Ab Klink zijn vastgesteld, niet volledig heeft uitgevoerd. Zij doelt op de afspraak die de igz heeft gemaakt met neuroloog Ernst Jansen Steur. De IGZ zou hebben onderhandeld over de voorwaarden waaronder hij zich zou uitschrijven uit het BIG-register.
Inspecteur-generaal
Met de zeer recent aangetreden inspecteur-generaal Ronnie van Diemen, heeft Schippers afspraken gemaakt over strikte naleving van het beleid. Schippers verlangt van de Inspectie dat er geen ruimte is tussen het formele beleid en de uitvoering daarvan. Akkoordjes met disfunctionerende medisch specialisten zijn niet toegestaan. Van Diemen zal Schippers periodiek over de naleving hiervan rapporteren.
Functioneringsonderzoek
Schippers refereert in haar brief eraan dat deze gang van zaken nog eens de noodzaak bewijst van de onderzoeken die zij vorig jaar naar het functioneren van de igz heeft laten uitvoeren. Twee maanden geleden hebben de onderzoekers Koos van der Steenhoven en Winnie Sorgdrager hun onderzoeken over de IGZ opgeleverd. Binnenkort zal Schippers op basis van deze onderzoeken een verbetertraject naar de Tweede Kamer sturen. De minister heeft eerder al aangeven een robuuste IGZ te willen, die daadkrachtig, proactief en klantvriendelijk is.
Beste Gert, ik ben het met je eens, in zoverre, dat die onafhankelijkheid meer cachet zou behoren te krijgen. De IGZ had dan ook direct dienen te reageren alsvolgt: ‘uit oogpunt van de onafhankelijke primaire bevoegdheid heeft de Inspecteur (met hoofdletter!) het raadzaam en zorgzaam gevonden per direct een oplossing te vinden om zorgverlener X niet meer deel te laten nemen aan het zorgproces in Nederland’. Dergelijke verklaring had elke keer naar buiten gebracht kunnen worden. Net als tuchtuitspraken, had de IGZ dit dienen te openbaren. Men ziet wat er nu gebeurt: Onze Minister reageert op nationale verontwaardiging net zo primair en reactief, als het bericht over ‘Deals’. Ze heeft en neemt niet eens de tijd voor uitvoerige reflectie. Wat kan ze anders wanneer ze talloze microfoons en cameras en Kamerleden op zich gericht krijgt? Niemand heeft ineens een goed oordeel paraat. Bovendien vergeet de Minister, dat een actie van de Inspecteur wel eens jaren sneller effect sorteert dan een tuchtzaak die compleet met beroep, wel eens 3-4 jaar kan gaan duren. En intussen werkt die arts gewoon verder. Ik weet niet wat verstandiger is.
Als oud-hoofdinspecteur zie ik met lede ogen hoe het gezag van de inspectie wordt uitgehold. Moet iedere arts, die aan het eind van zijn of haar carrière door bijvoorbeeld gezondheidsproblemen niet meer optimaal functioneert voor de tuchtrechter? Bij de functie van inspecteur hoort de verantwoordelijkheid om zelf beslissingen te nemen en op grond van zijn discretionaire bevoegdheid te bepalen of rechtsgang is aangewezen of dat hij een andere weg kiest. Het rapport Steenhoven gaat voorbij aan het onafhankelijke oordeel van de inspecteur over de kwaliteit van de zorgverlener. Als de minister verstandig is zal zij hierop vertrouwen. Automatismen zijn hierbij uit den boze!
Gert Siemons, Hoofdinspecteur 1992-1997, thans Toezichthouder Zorg bij diverse instellingen.
Doet de IGZ eindelijk iets, is het weer niet goed. Dadelijk slapen ze zo vast dat je ze niet meer wakker krijgt