Dat zegt de Vereniging Compliance In De Zorg die een “nulmeting” uitvoerde naar aanleiding van haar oprichting.
Kwaliteit
Alle 150 leden zijn aangeschreven, de respons was 30 procent. 75 procent van de respondenten zei een code te hebben voor kwaliteit en veiligheid. Voor privacy had 67 procent een code en voor governance 56 procent. Marktgedrag en andere soorten van voorschriften krijgen minder aandacht.
Compliance
Compliance is een verzamelterm voor het naleven van richtlijnen op allerlei gebieden. Daar hoort niet alleen het treffen van maatregelen ter voorkoming van overtredingen bij maar ook het handelen bij een overtreding. Vroeger was dit een taak voor de raad van bestuur, maar de laatste tijd komen er steeds meer compliance-officers. Tijdens een bijeenkomst op woensdag 21 november komen Inspectie voor de Gezondheidszorg, de Nederlandse Zorgautoriteit en de Autoriteit Consument en Markt aan het woord.
Maatregelen en boetes
Deze toezichthouders kunnen maatregelen treffen of boetes uitdelen als bestuurders van instellingen zich niet aan de compliance-code houden. De toezichthouders zullen dan discussiëren over de vraag of zij compliance kunnen bevorderen door aan zorginstellingen positieve prikkels te bieden bij de invoering van een compliance code. Ook zullen de leden zich dan buigen over de vraag of een algemene code volstaat, of dat het beter is om per gebied een aparte code te hebben.
Bewustwording
Maurice Essers, advocaat bij Loyens en Loeff en initiatiefnemer van de Vereniging: ‘Het is nodig dat mensen zich bewust zijn van de noodzaak richtlijnen na te leven. Minstens elk jaar zou je moeten kijken hoe de compliance-code in een instelling functioneert. En training van medewerkers moet ook een vast onderdeel vormen.’
Als een advocaten-vereniging zich gaat inzetten om richtlijnen in de zorg te bewaken…. zou het de cultuurverandering in de zorg naar blame-free rapporteren en daarvan leren ondersteunen of afbreken?