Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Kwaliteitsinstituut presenteert aanpak langdurige zorg

Het Trimbos-instituut en Vilans gaan in opdracht van het Kwaliteitsinstituut good practices uit de langdurige zorg verzamelen en beoordelen. Dat heeft programmamanager Diana Delnoij van het Kwaliteitsinstituut dinsdag bekendgemaakt. Het instituut gaat niet zelf nieuwe richtlijnen ontwikkelen en opleggen aan zorgaanbieders.
Diana Delnoij, hoofd Kwaliteitsinstituut
Diana Delnoij - Foto: Diana Delnoij

Het College voor Zorgverzekeringen (CVZ) start in 2014 met de regie over het nieuwe Kwaliteitsinstituut. Het orgaan moet de standaard voor kwaliteit in de zorg vaststellen en verhogen. 'Die taak is wellicht lastiger in de care dan in de cure', aldus Delnoij tijdens het Kwaliteitsforum. 'In de langdurige zorg zijn over het algemeen veel minder standaarden en richtlijnen dan in de cure. Dat kan komen doordat de curatieve zorg een veel langere academische traditie heeft. Bovendien gaat het in de langdurige zorg over het meten van "kwaliteit van leven". Dat concept is minder goed meetbaar dan bijvoorbeeld ligdagen of sterftecijfers in ziekenhuizen.' Om deze reden begint het Kwaliteitsinstituut volgend jaar met het verzamelen van reeds bestaande standaarden. In eerste instantie zal het gaan om bewezen best practices zoals de FACT-aanpak in de ggz of het Topcare predicaat in de verpleeghuiszorg.

Kritiek

Op de kritische vraag uit het publiek of het Kwaliteitsinstituut met het verzamelen van bekende good practices niet dubbel werk doet, reageert Delnoij: 'Dit is ons startpunt. Daarom beginnen we met wat er al is. Maar we roepen iedere zorginstelling nadrukkelijk op om hun eigen kwaliteitsaanpakken bij ons in te dienen. Als die door Vilans en Trimbos worden bekeken en goedgekeurd, komen ze bij ons in de bibliotheek. Onze rol is het vooral om iedereen in het veld toegang te bieden tot deze werkwijzen en te stimuleren dat de ervaringen hiermee zo veel mogelijk worden gedeeld.'

Cliëntenperspectief

Spreker Gert Rebergen, directeur van de nieuwe cliëntenorganisatie Ieder(In), hamert tijdens zijn presentatie op het cliëntenperspectief. 'De standaarden en kwaliteitsinstrumenten zijn wetenschappelijk zeer verantwoord, maar niet zaligmakend. Het is soms nog maar de vraag of ze echt de tevredenheid van de klant meten of verhogen. Daarom wil ik er hier een oproep doen aan het Kwaliteitsinstituut om altijd het cliëntoordeel mee te laten wegen en de dialoog open te houden.'

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden