Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Strengere regels voor reclame plastische chirurgie

De regels voor reclame voor esthetische chirurgie zijn aangescherpt door de Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie (NVPC). De vereniging wil benadrukken dat cosmetische ingrepen worden gedaan na een weloverwogen keuze door de patiënt. Aanleiding zijn kortingsacties voor plastische chirurgie, waarover vorig jaar Kamervragen zijn gesteld.
Strengere regels voor reclame plastische chirurgie
Foto: ANP Pieter Franken

Met de aanscherping van de regels voor reclame wil de NVPC de cosmetische chirurgie als medische specialisatie beschermen. Het is voortaan niet toegestaan om gratis consult in een advertentie aan te bieden of een gratis behandeling als prijs bij prijsvragen op te nemen. Minister Schippers van VWS heeft vorig jaar, naar aanleiding van Kamervragen over een Groupon-kortingsactie in België, aangegeven na te denken over het nut van een verbod op reclame of kortingsacties voor cosmetische chirurgie.

Complicaties

In Nederland zijn regels voor reclame opgenomen in de Leidraad “Plastische Chirurgie en esthetische behandelingen in particuliere klinieken”. Deze geldt voor alle plastisch chirurgen van de vereniging NVPC. Bij de NVPC zijn ongeveer 95 procent van de plastisch chirurgen in Nederland aangesloten. Prof. dr. René van der Hulst, voorzitter van de NVPC: ‘Wij willen geen promotie voor een behandeling of operatie op basis van een financiële stimulans. Belangrijk is dat patiënten over de voordelen en risico’s uitgebreid worden geïnformeerd en deze goed afwegen. Bij elke operatie kunnen complicaties optreden en zijn er risico’s.’

Bevoegd

Op dit moment is elke arts die zich bekwaam acht, bevoegd om bepaalde cosmetische ingrepen te doen. Volgens de NVPC is  de kwaliteit om die reden niet altijd gewaarborgd. Erkende plastisch chirurgen hebben een opleiding van minimaal zes jaar na het behalen hun artsendiploma. Zij worden hierna periodiek gecontroleerd door de vereniging.

Bezinning

De aanscherping van de regels bepaalt onder meer dat in advertenties gespecificeerd moet worden wie de ingreep uitvoert. ‘De behandelaars moeten duidelijk zijn omschreven en zij moeten op de website van de kliniek terug te vinden zijn. Patiënten dienen goed na te denken waar en door welke arts zij willen worden behandeld.’ Daarnaast schrijven de regels een periode van bezinning voor tussen het eerste consult en plaatsing op de wachtlijst. Het doel is om impulsieve beslissingen van patiënten te voorkomen.

Carolien Stam

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden