Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

'Borstkankerzorg is overal goed'

Zowel ziekenhuizen die veel borstkankeroperaties doen, als ziekenhuizen die het minimumaantal van 50 halen, presteren goed. Dat zegt chirurg Marie-Jeanne Baas-Vrancken Peeters naar aanleiding van cijfers uit de NABON borstkankeraudit.
'Borstkankerzorg is overal goed'

Marie-Jeanne Baas- Vrancken Peeters, werkzaam in het Antoni van Leeuwenhoek, is lid van de werkgroep van de NABON-borstkanker audit. Tijdens het DICA-congres worden de resultaten bekend gemaakt van twee jaar borstkankerregistratie. Vrancken Peeters licht alvast een tipje van de sluier op.

Multidisciplinair overleg

Het goede nieuws is: de borstkankerzorg is overal goed. Vrancken Peeters: ‘Het is niet zo dat hoog-volume ziekenhuizen per definitie op alle gebieden beter scoren. Laag-volume ziekenhuizen, die dus op de minimumnorm van 50 operaties per jaar zitten, halen ook goede resultaten.’  Vrancken Peeters is ook enthousiast over de inzet van het multidisciplinair overleg, een van de kwaliteitseisen voor borstkankerzorg: ’Volgens de norm moet minstens 90 procent van de patiënten in zo’n overleg zijn besproken. In 2011 voldeed tien procent van de ziekenhuizen daar nog niet aan. Inmiddels halen vrijwel alle ziekenhuizen de norm ruim. In totaal wordt 96 procent van de patiënten met borstkanker in een multidisciplinair team besproken.’ De borstkanker audit bestaat net twee jaar en nu al doen alle ziekenhuizen er aan mee. Vrancken Peeters is er trots op: ‘In de borstkankerwereld liep een fors aantal lijstjes door elkaar heen. Denk aan patiëntenverenigingen en zorgverzekeraars met eigen kwaliteitseisen. Samen hopen we te bereiken dat er één eenduidige registratie overblijft waar iedereen terecht kan.’

Juiste diagnostiek

De hoge dekkingsgraad heeft tot gevolg dat er al meer dan 25 000 patiënten in de registratie zitten. Een enorme berg gegevens over bijvoorbeeld diagnostiek, behandeling en doorlooptijden is hiermee beschikbaar gekomen. Ook zijn de 24, door de NABON werkgroep  geformuleerde kwaliteitsindicatoren, geregistreerd in deze audit. Alle patiënten in Nederland krijgen de juiste diagnostiek en de beoordeling van de pathologie gegevens verschilt ook niet veel. Wel zit er variatie in het gebruik van de MRI en in het direct uitvoeren van een borstreconstructie.  Vrancken Peeters: ‘Variatie is niet per definitie een kwaliteitsverschil. We gaan nu kijken of we een norm moeten maken op bepaalde factoren. Dat is zo moeilijk bij een norm: een variatie is reëel, de keuze tot een directe reconstructie  is namelijk ook afhankelijk van de keuze die vrouwen maken. Sommige vrouwen willen helemaal niet meteen een borstreconstructie. Wel moeten we kijken hoe de variatie zoveel mogelijk kunnen beperken.’

Volume-eis

In de discussie over de borstkankerzorg overheerst de volume-eis. De minimale norm die de Nederlandse Vereniging voor Heelkunde  stelt is 50 borstkankeroperaties per jaar. Deze staat onder druk door patiëntenverenigingen en zorgverzekeraars die de norm willen ophogen. Het blijft een hele lastige discussie, zegt Vrancken Peeters: ‘Het is ongelofelijk moeilijk om op wetenschappelijk nivo harde cijfers te krijgen. Waar een optimale grens ligt, is nergens te achterhalen. Persoonlijk denk ik dat we nu even niet meer naar het volume moeten kijken, maar naar de uitkomsten. Als je behandelteam goed functioneert, verbetert dat de uitkomsten. Andersom werkt het niet: als je alleen op de volumenormen afstevent wil dat niet zeggen dat je team goed functioneert en dat je uitkomsten dus goed zijn.’ Dat zou betekenen dat verdere centralisatie van borstkankerzorg niet perse nodig is, want alle ziekenhuizen halen nu de norm. Vrancken Peeters:  ‘Op basis van onze uitkomsten kan je absoluut niet zeggen dat ziekenhuizen  met minder dan honderd operaties per jaar slechter presteren. Het zou zonde zijn om goed presterende ziekenhuizen uit te sluiten. Als je de zorg efficiënter wilt inrichten, of kosten wilt besparen, is er wel wat voor te zeggen. Maar daarvoor is wel een plan nodig en een doel om naartoe te werken. Zolang dat er niet is, heeft het geen zin om jaarlijks de volumenorm op te hogen want dan weet je niet waar het heen gaat.’

Betrouwbaarheid

Voor de komende periode streeft de werkgroep er naar de betrouwbaarheid van de registratie verder te verbeteren. Daarbij wordt samen met de patiëntenvereniging gewerkt aan de “vertaling” van de gegevens voor patiënten zodat zij een gefundeerde keuze kunnen maken. De boodschap die Vrancken Peeters heeft voor vrouwen die een ziekenhuis moeten kiezen, is geruststellend: ‘Als je vertrouwen hebt in je arts, en je hebt duidelijk antwoord gekregen op de voor jou belangrijke vragen, kun je erop vertrouwen dat de zorg in dat ziekenhuis goed is voor jou.’

2 reacties

  • Rob

    Wederom is vergelijking door een patient of zelfs zorgverzekeraar verhinderd. Vertrouw op ons, wij hebben allen blauwe ogen.

  • Mr Sophie Hankes, SIN-NL

    De registraties zijn pas betrouwbaar wanneer deze gecontroleerd zijn door capabele patienten. Vertrouwen in artsen heeft geleid tot 2000 doden en 38.000 patienten met gezondheidsschade per jaar door onnodige medische fouten in Nederlandse ziekenhuizen. Zorg wordt verleend door artsen en deze horen alle medische gegevens direct tijdens en na het consult aan patienten schriftelijk ter beschikking te stellen. Mondelinge antwoorden zijn niet genoeg. Te vaak schrijven artsen zaken op in medische dossiers die zij niet aan patienten gecommuniceerd hebben. Artsen horen zich volledig toetsbaar op te stellen, mooie woorden van witte jassen zijn niet meer genoeg.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden