Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

‘Doorgeslagen checklistdrift in de zorg’

Er is sprake van een doorgeslagen checklistdrift in de zorg. Dat zeggen hoogleraar Verplegingswetenschap Marieke Schuurmans en hoogleraar Veiligheid in de Zorg Jan Klein in vakblad Nursing juli-augustus.
‘Doorgeslagen checklistdrift in de zorg’

‘Het is volkomen terecht dat een patiënt wil weten of hij goede zorg krijgt als hij op jouw afdeling komt. Maar in het huidige systeem wordt bij alle patiënten gemeten met dezelfde maat. Daardoor is met het borgen van kwaliteit van zorg ook de bureaucratie enorm toegenomen’, zegt Marieke Schuurmans in Nursing juli-augustus.

Lijstjes
‘Verpleegkundigen registreren van alles, die informatie komt terecht bij de kwaliteitsmedewerker en het resultaat van het afvinkwerk zien we terug in de media in lijstjes over goede en slechte ziekenhuizen, maar dat is het dan. De enige goede reden om te registreren is het vaststellen van een probleem waarop je vervolgens actie kunt ondernemen. Als je de hele tijd moet aanvinken wat je gedaan hebt zonder dat dit relevant is voor de individuele patiënt, dan zeg ik: acuut stoppen.’

Jan Klein
Ook hoogleraar Veiligheid in de Zorg Jan Klein vindt de toename aan checklisten een zorgelijke ontwikkeling. ‘De ene na de andere checklist wordt geïntroduceerd, waarbij de vertaling naar de praktijk vaak wordt vergeten. Verpleegkundigen moeten dan dagelijks zoveel checklisten aanvinken, dat het niet meer bij te houden is. Ik ken situaties waarbij checklisten achteraf worden ingevuld. Dan creëer je geen veiligheid, maar een schijnveiligheid.’

Verpleegkundigen
Volgens Klein is nu het moment om de bureaucratie in te perken. ‘Dat is lastig, want het is ook niet de bedoeling het kind met het badwater weg te gooien. Vaak wordt de vergelijking gemaakt met checklisten in de luchtvaart, maar daar zijn ze blijven hangen in de bureaucratie. Dat levert voor de luchtvaart geen problemen op omdat er veel minder checklisten worden gebruikt. De zorg is veel complexer en daarom is het goed dat de verpleegkundigen nu aangeven dat het gebruik van checklisten zijn doel voorbij schiet.

3 REACTIES

  1. Tja beste Jan C. En dit checklistfetisjisme draagt bij een een ‘ hystorisch’ Zorgakkoord van de toekomstige legendarische E. Schippers , voor wie ‘hystorie schrijven ‘ , over de ZORG aan haar gerelateerd , belangrijker is dan een GEZONDE ZORG ? ? Het zal zelfs Schippers niet lukken CIJFERMATIG artsen te beletten toch de patiënt CENTRAAL te stellen ! Ook niet via nza, NMa , igz cvz en hoe al die overbodig geldslurpende instellingen ook mogen heten .

  2. Lees alle reacties
  3. Let op (ervaring): Overal in het bedrijfsleven (dus ook in de zorg) waar de leiding zich niet betrokken voelt en zich niet regelmatig ‘op de vloer’ begeeft, wil diezelfde leiding — dus ook de zorg leiding — die zeer kwalijke nalatigheid compenseren door het laten invullen van allerlei formulieren/checklists.
    Dus bij het veel en veel te hoge loon (en ondeskundigheid) creeren de bestuurders en het ‘zittend’ management ook nog hoge kosten en veel ergernis bij het personeel.
    Maar het ergste van al is dat de uitzichtloze patient WEER de dupe is.

  4. Als je checklisten nodig hebt om je werk goed te doen, dan vraag ik mij of je wel voldoende capaciteiten hebt om dat werk te doen. Korte resume of alles gedaan is en compleet behoort geincorporeerd te zijn.
    Fouten kan je niet voorkomen door handboeken, protocollen, richtlijnen of checklisten. Je moet je gewoon (kunnen) concentreren, helder zijn en je kop er bij houden. Daarnaast is interesse en aandacht van belang. Door de verzakelijking en afleiding slaat onverschilligheid en slordigheid snel toe. Daar ontstaan de meest fouten door. Dat voorkomen we absoluut niet met doorgeschoten bureaucratie.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.