Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

‘Kleine acties helpen al tegen eenzaamheid’

Mensen die eenzaam zijn, weten niet hoe zij de eenzaamheid moeten doorbreken. Mensen die willen helpen, weten niet hoe. Dat is een van de conclusies uit onderzoek van Het Mooiste Contact Fonds van KPN. ‘Kleine dingen als een kop koffie drinken of een boodschap doen, kunnen het verschil maken’, vertelt Mark Versteegen, directeur sponsoring KPN.
Mark Versteegen, directeur sponsoring KPN
Mark Versteegen, directeur sponsoring KPN - Foto: KPN

Het KPN-fonds bestaat zeven jaar en met een enorme groep KPN-medewerkers bestrijden zij eenzaamheid en sociaal isolement. Daarbij wordt ook de eigen kennis en techniek ingezet. Zij doen dat in samenwerking met partners waaronder onderwijsadviesbureau EDventure, 's Heeren Loo Zorggroep en Coalitie Erbij, een samenwerkingsverband van landelijke organisaties tegen eenzaamheid.

Strijd tegen eenzaamheid

De veranderingen in de zorg stimuleren langer thuis wonen en eigen verantwoordelijkheid. Tegelijkertijd hebben zorgmedewerkers steeds minder tijd om een praatje te maken met cliënten. 'Eenzaamheid en isolement zijn het gevolg', vertelt Versteegen. 'Vanaf vandaag gaan we onze strijd tegen eenzaamheid intensiveren. We gaan het probleem landelijk onder de aandacht brengen. We willen Nederland op luchtige wijze laten zien wat we tegen eenzaamheid kunnen doen. Kijk eens binnen bij de buurman die achter de geraniums zit, drink een kop koffie of doe een boodschap. Mensen zijn sociale wezens en kunnen niet zonder sociaal contact. Daar proberen wij iets aan bij te dragen.'

Onderzoek

Het fonds liet een onderzoek uitvoeren om te ontdekken hoe Nederland tegen eenzaamheid aan kijkt. Daarin komt naar voren dat het een kwart van alle Nederlanders zich soms tot vaak eenzaam voelt. 47 procent heeft geen idee hoe zij contact moeten maken om zich minder eenzaam te voelen. 13 procent van de ondervraagden heeft geen idee hoe zij zich in moeten zetten voor eenzamen. Onder jongeren is dat zelfs 23 procent. Meer dan de helft denkt dat technologie een grote rol kan spelen bij het doorbreken van eenzaamheid. Het meest gewaardeerd worden bezoek door familie en vrienden, meenemen voor uitje of wandeling en simpelweg vragen hoe het gaat.

Projecten

Het bekendste project van het KPN-fonds is KlasseContact. Langdurig zieke kinderen die niet naar school kinderen komen zo toch weer in de klas. Zij krijgen een laptop met camera. In de klas komt De Klasgenoot (het communicatiesysteem) waarop de klasgenoten het zieke kind kunnen zien. Op deze manier kunnen bijvoorbeeld kinderen met kanker toch nog aanwezig zijn in de klas. 'Een paar weken terug sprak ik met een jongetje die het systeem gebruikt en hij vertelde dat hij echt weer terug in de klas was. Aan het eind van de dag stonden de kinderen te "vechten" voor het scherm wie bij hem thuis mocht spelen. Het is natuurlijk niet te vergelijken met echt in de klas zitten, maar het brengt structuur terug en dat ontzorgt. Bovendien kunnen de klasgenoten het ziekteproces volgen zodat de schok bij terugkomst minder groot is.' Verder stimuleert het fonds nog een aantal losse projecten als Jouw Internet Portaal voor de cliënten van 's Heeren Loo.  Vorig jaar werkte het fonds samen met Alzheimer Nederland om te werken aan een tracking device om verdwalende mensen met dementie te voorkomen.

 

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden