Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Cliëntondersteuners richten beroepsvereniging BCMB op

De jarenlange kennis en expertise van het vak cliëntenondersteuning moet geborgd worden. Hiervoor is beroepsvereniging van cliëntondersteuners voor mensen met een beperking (BCMB) opgericht. ‘In onzekere tijden moeten we onze kennis en kunde bewaken’, zegt voorzitter Audette van der Kloet van de BCMB.
Cliëntondersteuners richten beroepsvereniging BCMB op

Voor veel mensen met een beperking zijn cliëntondersteuners onmisbare gidsen in het onoverzichtelijke zorglandschap. Om het beste uit werk en leven te halen zijn cliëntondersteuners voor hen vaak een onmisbare steun. Het vak van cliëntondersteuner gaat echter onzekere tijden tegenmoet met de overheveling van zorgtaken uit de AWBZ. Kersverse voorzitter Van der Kloet: 'Waar we voorheen voornamelijk in dienst waren van MEE-organisaties, werken cliëntondersteuners nu steeds vaker in wijkteams met andere professionals. Je bent dan soms in dienst van een gemeente of een zorgaanbieder. Binding houden met je beroepsgroep is dan minder eenvoudig.'

Specialisme

In een wijkteam ligt de focus vaak op generalisme in plaats van specialisme. De kennis en expertise die ondersteuners hebben over specifieke doelgroepen dreigt hierdoor verloren te gaan. 'Denk hierbij aan het tijdig herkennen en kunnen communiceren met bijvoorbeeld mensen met een verstandelijke beperking, autisme of niet-aangeboren hersenletsel. Met name om deze kennis te borgen hebben we in november de vereniging opgericht en gaat vandaag onze site in de lucht. Inmiddels hebben we al 2.000 leden en we hopen er in de loop van 2015 nog meer bij te krijgen.

Accreditatie en register

Een van de taken is zorgdragen voor accreditatie van de leden van de beroepsvereniging. 'We zijn momenteel aan het uitzoeken hoe we dat het beste kunnen vormgeven. Bovendien zullen we werken met een register voor ondersteuners. Dat werkt hetzelfde als bijvoorbeeld artsenregisters, in die zin dat je bij disfunctioneren er uit geschrapt kunt worden.'

In touch

Van der Kloet is afkomstig van MEE, waar zij Manager kennis en innovatiecentrum is. Zij pakt haar nieuwe taak bij de beroepsvereniging  met enthousiasme op. 'Ik denk dat het veel meerwaarde oplevert om lid te worden. Je kunt door lidmaatschap en accreditatie aan gemeenten garanderen dat je professioneel bent. Maar het lidmaatschap biedt je  ook een platform om met collega's kennis te delen en 'in touch' te blijven met je vakgebied. Ook niet geheel onbelangrijk.'

Eén reactie

  • Mondigeclient

    Wat is het adres van deze nieuwe site?
    Waar blijft de 'doelgroep' van mensen met lichamelijke beperking in dit verhaal? Want ook daar is cliëntenondersteuning van belang en nodig.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden