Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Aanvraag pgb en budgetplan lastig

Mark van Dorresteijn
Een derde van de budgethouders vindt het moeilijk om een pgb of budgetplan aan te vragen. Dit blijkt uit de ‘Cliëntenraadpleging 2013, Uitvoering PGB-regeling door zorgkantoren’ in opdracht van Zorgverzekeraars Nederland (ZN).
Aanvraag pgb en budgetplan lastig
Foto: ANP - Roos Koole

Het onderzoek heeft plaatsgevonden onder ruim 1900 budgethouders verdeeld over alle zorgkantoren.

Onduidelijke formulieren

Hoewel budgethouders zich voldoende voorbereiden o het aanvragen van een pgb, vindt circa 30 procent van de respondenten het onduidelijk hoe ze een pgb moeten aanvragen. Ze geven aan dat het aanmeldingsformulier niet gemakkelijk in te vullen is. Hetzelfde geldt voor het budgetplan. Ook daar heeft een derde moeite het met invullen. De budgethouders zouden graag zien dat het CVZ de formulieren vereenvoudigt.

Algemene tevredenheid

Over het algemeen zijn de budgethouders tevreden over de zorgkantoren en de uitvoering van de pgb-regeling. Het gaat daarbij om de technische uitvoering van de regeling,

zoals het overmaken van het budget, het afgeven van beschikkingen en het terugvorderen

van niet bestede bedragen. Over andere aspecten die bij hun uitvoeringstaak horen, zoals bejegening en deskundigheid van de medewerkers, bereikbaarheid van het kantoor en informatievoorziening, zijn budgethouders ook ruim tevreden. Deze waarderingen zijn licht gestegen in vergelijking met eerdere onderzoeken uit 2010 en 2008.

Media-aandacht voor het pgb

Ook veranderingen in het pgb en de aandacht in de media hebben invloed op het oordeel van de budgethouders. Budgethouders die daar ontvankelijk voor waren, geven een minder goed rapportcijfer aan de uitvoering van de pgb-regeling, namelijk een 6,5. Zij die daar geen last van hadden, geven een 7,9.

Informatievoorziening

De informatievoorziening door zorgkantoren krijgt opnieuw de laagste waardering. Vreemd volgens de onderzoekers omdat er de afgelopen veel progressie is geboekt. Verder stellen de onderzoekers dat een beter toegankelijk en bereikbaar zorgkantoor waarschijnlijk zal leiden tot een nog hogere waardering van budgethouders.

 

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.