Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Prins: 'Te weinig regelarme zorg in Wlz'

Bestuursvoorzitter Greet Prins van gehandicaptenzorgaanbieder Philadelphia is teleurgesteld over het nieuwe wetsvoorstel voor de langdurige zorg. ‘Ik hoopte op meer aandacht voor regelarm werken in de wettekst, dat is een gemiste kans.’ Philadelphia presenteert vandaag haar eindrapport over haar experiment met Regelarme Zorg.
Prins: 'Te weinig regelarme zorg in Wlz'

Tijdens de presentatie van het rapport gaat Prins in discussie met directeur-generaal Langdurige Zorg Kees van der Burg (VWS), inspecteur-generaal Ronnie van Diemen (IGZ) en divisievoorzitter Norbert Hoogers van Achmea. 'Ik wil deze instellingen uitdagen om anders controle uit te oefenen op de zorg zodat medewerkers met minder administratieve lasten opgezadeld worden', zegt Prins. De oproep doet de bestuursvoorzitter naar aanleiding van het experiment met regelarme zorg bij Philadelphia. 'Dat traject heeft bij ons echt tot een paradigmashift geleid.'

Paradigmashift

De paradigmashift is dat medewerkers in staat zijn om met veel minder regels te werken en dat zij minder last kunnen ervaren van regeldruk. Zo krijgen ze een 'schoon hoofd' om de cliënt optimaal te verzorgen. Dit bleek ook uit reacties van cliënten die ervoeren dat ze meer gerichte aandacht kregen. 'We hebben voorafgaand aan het experiment door een bureau laten meten hoeveel regeldruk er daadwerkelijk was. De opvallende conclusie was dat we eigenlijk meer tijd aan echte zorgverlening besteedden dan dat we zelf dachten. Meer zelfs dan volgens de indicatie van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) nodig was. Desondanks liepen mensen toch in hoge mate rond met administratieve taken in hun hoofd. Dat ze nog mails moesten beantwoorden en lijsten moesten invullen. We hebben alles gedaan om die zorgen zoveel mogelijk weg te nemen. Door daadwerkelijk regels te schrappen en door medewerkers uit te leggen waarom sommige regels toch nodig zijn. Dat leidde tot tevreden medewerkers met minder stress en meer aandacht voor cliënten. En dat is uiteraard ons hoofddoel.'

Afkicken

Het 'afkicken' van regels en het versimpelen van processen zorgen er onder andere voor dat het aantal fte's voor de overhead  terug kan van 600 naar 300 fte. 'We registreerden voorheen bijvoorbeeld dat iedere twee weken alle kastjes compleet gesopt moesten worden. Van dat soort zelf opgelegde regels moet je afstappen. We soppen nu als het vies is. Niemand sopt thuis twee keer per maand de kastjes.'

Tevredenheid

Volgens Prins zijn de enige drie parameters die ertoe doen de tevredenheid van de cliënten en familieleden, de tevredenheid van medewerkers en of de methoden die toegepast worden wetenschappelijk bewezen zijn. 'Daarnaast doet het er in feite niet toe hoe vaak het bestek is gepoetst. Als je maar weet dat de mensen en hun families tevreden zijn. En dat de financiën en de kwaliteit op orde moeten zijn is een vanzelfsprekendheid.'

Regelarm

De zorgorganisatie werkt voortaan intern zo regelarm mogelijk en wil dat stakeholders als zorgkantoren en de Inspectie dit goede voorbeeld volgen. 'Er is zo veel mogelijk als we met zijn allen meer vertrouwen in elkaar zouden hebben. Dan kunnen we met minder regels.'

Eén reactie

  • Seb

    Goed zo! Mw. Prins. En hou vol!

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden