Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Kleine organisaties leveren betere ouderenzorg

Kleine ouderenzorgorganisaties voeren minder verbeteracties uit, maar leveren wel betere zorg. Dat blijkt uit het proefschrift ‘Trinity of Quality Improvement’ van Sjenny Winters. Zij promoveerde op vrijdag 12 september 2014 aan het instituut Beleid & Management Gezondheidszorg (iBMG) van de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Kleine organisaties leveren betere ouderenzorg
Foto: ANP - Roos Koole

Winters onderzocht hoe de kwaliteit van de ouderenzorg wordt verbeterd en welke factoren dat proces beïnvloeden. Ze bekeek of structuurkenmerken zoals regio, capaciteit en het onderdeel uitmaken van een concern invloed hebben op deze uitkomsten. Dat blijkt inderdaad het geval. Grote concerns en grote locaties in het westen van Nederland presteren over het algemeen slechter dan kleine concerns en kleine organisaties. Winters redeneert dat kleine instellingen wellicht geschikter zijn voor een persoonlijke benadering.

Verbeteracties

Hoewel de kleine zorgorganisaties betere zorg leveren, komen zij minder toe aan verbeteracties. Dit ontstaat vooral door een tekort aan capaciteit. De onderzochte organisaties voeren gemiddeld vijftien verbeteracties uit. Deze verbeteringen zijn routinematig, bijvoorbeeld het organiseren van bijeenkomsten en het ontwikkelen van protocollen. Uit het onderzoek blijkt echter dat verbeteracties niet altijd leiden tot een beter resultaat. Ze hebben zowel positief als negatief resultaat hebben op de uitkomsten. Een eenduidig antwoord is er niet. Of de zorg beter wordt, hangt samen met het concern waar een locatie onderdeel van uitmaakt.

De beste weg naar kwaliteitsverbetering

De rol van managers blijkt essentieel voor bij kwaliteitsverbetering. Als managers in staat zijn goed het verhaal achter de cijfers te vertellen aan hun medewerkers en te vertalen naar kwaliteitsverbetering, kan dat een belangrijke bijdrage leveren aan het verbeteren van de zorg. Professionals moeten dan wel de verantwoordelijkheid en mogelijkheid krijgen om de zorg dichtbij de cliënt aan te passen. In de studie worden ook best practices vergeleken met worst practices. Daaruit komt naar voren dat deze twee type instellingen vooral verschillen op de gebieden cultuur en leiderschap. Bij de goed scorende organisaties blijkt dat kwaliteitsverbetering dicht rondom de patiënt is georganiseerd en in nauwe samenspraak met de cliënt wordt uitgevoerd. Winters adviseert zorginstellingen die de kwaliteit willen verbeteren, om te kijken naar de zorgprocessen die rechtstreeks verband houden met de gezondheidstoestand of situatie van de cliënt.

 

 

5 reacties

  • Kees Molenaar

    Is deze uitkomst gescreend en gecorrigeerd op precies dat statistische effect dat Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman aantoonde? Kleine organisaties zijn altijd oververtegenwoordigd in de groep 'best' presterende organisaties; net als overigens in de groep 'slechtst' presterende organisaties. Hoe kleiner de organisatie, hoe geringer statistisch namelijk de tendens naar het midden is.
    Kortom: wat is de waarde van deze onderzoeksuitkomst precies? Op basis van de quote in Zorgvisie nog weinig.

  • Esther Nieuwenhuizen

    Uitdaging voor concerns om een ''lichter'' concept te ontwikkelen op basis van kleinschaliger concepten en waarvan het businessmodel op basis van wonen en zorg scheiden is (mensen betalen hun eigen huur en service (voorzien in levensonderhoud). Dan blijft er letterlijk energie en focus over om enerzijds publieke en kwalitatief hoogwaardige zorg te bieden, en anderzijds een particulier en aangenaam woon- en service component te leveren. Wij zien de succesformule bij een twintigtal kleinschalige woonvormen die wij regelmatig toetsten met behulp van het Improvement Mdoel. Ook wij geloven stellig in focus op het inhoudelijk klantproces zelf, en het toepassen van kwaliteit daar waar het hoort. zie www.stichtingbim.nl

  • Seb

    Interessant dat Zorgkantoren en zorgverzekeraars het liefst grote instellingen contracteren. Vanwege beheersbaarheid en controle werken zij liever met 5 grote aanbieders i.p.v. 100 kleintjes. Wat zegt dat dan over de kwaliteit?

  • oblom

    Omdat zorginstellingen steeds vaker fuseren en daarmee steeds groter worden ben ik benieuwd wat dit voor invloed gaat hebben op de kwaliteit van de geleverde zorg!

  • dhr. Brandsema

    interessant artikel, maar is veel tekst besteed aan de inleiding en weing aan de cotext (wat is een kleine organisatie) en de werkelijke resultaten (wat zijn de worst en best practices en waar gaat het dan over)

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden