Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Identiteitsbewijs niet meer altijd nodig in Wlz

VWS heeft besloten dat per direct in sommige gevallen geen kopie van een geldig identiteitsbewijs meer nodig is voor het aanvragen van zorg uit de Wet langdurige zorg (Wlz) of Eerstelijns Verblijf. Om dit mogelijk te maken is de Wlz gewijzigd.
Identiteitsbewijs niet meer altijd nodig in Wlz
Foto: ANP Boll, Cynthia

Het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) keurt indicatieaanvragen voor de Wlz goed. Een kopie van een geldig identiteitsbewijs is een van de vereisten voor goedkeuring. Fraudebestrijding was de achterliggende reden. Het specifiek vragen om een afschrift van een identiteitsbewijs zorgt echter voor vertraging in de afhandeling van indicatieaanvragen en leidt mogelijk tot de voor de cliënt onwenselijke situatie dat deze later of te laat van de Wlz gebruik kan maken. Dit heeft VWS doen besluiten de wet aan te passen.

Identiteitscheck

De aanpassing geldt alleen voor aanvragen door instellingen die al een identiteitscheck bij een cliënt hebben gedaan en daartoe gemachtigd zijn. Denk aan ziekenhuizen, zorgaanbieders, huisartsen en wijkverpleegkundigen. De aangepaste werkwijze gaat per direct in, dus vooruitlopend op de wetswijziging. Bekijk hieronder de FAQ die het CIZ heeft gepubliceerd over de wijziging.

 

1. Ik heb een aanvraag ingediend en krijg van het CIZ het verzoek alsnog een kopie van een geldig identiteitsbewijs aan te leveren. Is dit nog nodig?

Als uw aanvraag wordt gedaan door een instelling waar u nu zorg van ontvangt, dan is dit niet nodig. Uw aanvraag voor de Wlz nemen wij gewoon in behandeling. In principe ontvangt u binnen 6 weken een besluit. Heeft u zelf uw Wlz-aanvraag ingediend, zonder tussenkomst van een zorgaanbieder, dan geldt nog wel dat een kopie van een geldig identiteitsbewijs moet worden meegestuurd met de ondertekende aanvraag.

2. Is een kopie bijsluiten van een geldig identiteitsbewijs bij zowel digitale als schriftelijke aanvragen voor de Wlz nog verplicht?

Bent u een burger en doet u zelfstandig een schriftelijke aanvraag bij het CIZ, dan stuurt u altijd een kopie van een geldig identiteitsbewijs mee. De verplichting dit te doen vervalt uitsluitend bij (digitale) aanvragen door professionals in de zorg indien u hier toestemming voor heeft gegeven en u (of uw wettelijk vertegenwoordiger) de aanvraag ondertekend heeft.

3. Is een handtekening van de cliënt bij een aanvraag voor langdurige zorg nog wel verplicht?

Ja, een handtekening van de cliënt (of zijn wettelijk vertegenwoordiger) onder de aanvraag is altijd verplicht.

4. Vervalt de verplichting een kopie van een identiteitsbewijs bij te sluiten voor alle aanvragers?

Iemand die een aanvraag voor zorg doet, hoeft maar 1 keer zijn identiteitsbewijs te laten zien. Dus wanneer iemand via een zorgaanbieder al zorg ontvangt, dan is identiteitscheck al verricht. Het gaat dan om zorginstellingen, huisartsen, gemeenten en ziekenhuizen.

5. In Portero staat nog vermeld dat een kopie van een geldig identiteitsbewijs ge-upload moet worden, wordt dan de aanvraag nu wel in behandeling genomen?

Ja, de zorgaanbieder kan de aanvraag gewoon insturen en het CIZ neemt de aanvraag in behandeling. Het CIZ past het Portero-systeem binnenkort aan

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden