Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

NZa tikt verzekeraars op de vingers

Vergelijkingssites voor zorgverzekeringen geven nogal eens onjuiste of misleidende informatie. Als dat niet verbetert, neemt de NZa maatregelen.
NZa tikt verzekeraars op de vingers

Eerst geeft de zorgautoriteit de zorgverzekeraars nog de gelegenheid om zelf de informatie te verbeteren die naar de vergelijkingssites gaat. In een op 12 januari naar de Kamer gestuurd rapport geeft de NZa de stand van zaken weer.

Restitutiepolis

De uitleg van de restitutiepolis is bijna altijd onjuist. Een restitutiepolis wordt gekoppeld aan vrije zorgkeuze, terwijl dat niet altijd het geval is. De verklaring van combinatiepolissen klopt ook niet. Sommige vergelijkingssites geven bijvoorbeeld aan dat de verzekerde bij een dergelijke polis kan kiezen tussen gecontracteerde en ongecontracteerde zorgverleners, terwijl bij een combinatiepolis voor bepaalde zorgvormen recht op zorg bestaat en voor andere zorgvormen recht op vergoeding van zorg.

NZa

De NZa constateert dat zorgverzekeraars meer kunnen doen om te voorkomen dat op vergelijkingssites informatie te vinden is die consumenten op het verkeerde been kan zetten. Bijvoorbeeld over het type polis, selectieve inkoop en wat de gevolgen daarvan zijn voor de consument. Zorgverzekeraars moeten ervoor zorgen dat de informatie klopt, omdat de keuze voor een polis erdoor wordt beïnvloed. De verzekeraars moeten meer initiatief en verantwoordelijkheid nemen, vindt de NZa, voordat mensen dit najaar hun verzekering van volgend jaar gaan kiezen.

Vergelijkingssites

Dertig van de 51 onderzochte zorgverzekeraars hebben een contract afgesloten met een of meer vergelijkingssites waar klanten vaak met korting een zorgverzekering kunnen afsluiten. In het contract tussen verzekeraar en site staan afspraken over het omgaan met klantgegevens en hoe de zorgverzekeraar betaalt voor de diensten van de site. De vergelijkingssite kan bijvoorbeeld een vast bedrag per klant krijgen, of een bedrag per jaar dat een klant verzekerd blijft bij de verzekeraar.

Doorklikken

Naast deze overeenkomsten maken veel zorgverzekeraars afspraken met affiliate platforms die 'leads' genereren voor een verzekeraar: via de vergelijkingssite kan de consument doorklikken naar de site van de verzekeraar. Voor elke 'doorklik' ontvangt de vergelijkingssite via het affiliateplatform een vergoeding van de zorgverzekeraar.

Dataleveranciers

Vergelijkingssites kopen de informatie allemaal van een dataleverancier, die op haar beurt de data bij verzekeraars verzamelt. De dataleverancier verwerkt de gegevens die ziektekostenverzekeraars aanleveren. Voordat dataleveranciers deze informatie aan de vergelijkingssites leveren, zeggen alle ziektekostenverzekeraars deze te controleren.

3 reacties

  • Alberts

    Nou, ZV zullen echt wakker liggen van deze enorme aanklacht...

  • Petrus

    Maakt niet uit. De gemiddelde burger begrijpt er toch geen hol van..

  • Deejay

    Beetje mosterd na de maaltijd zo in januari!

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden