Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

‘VWS moet spotjes snel van de site halen’

Het ministerie van VWS stond vandaag voor de Reclame Code Commissie. In hoger beroep wil VWS de eerdere uitspraak van de commissie weerleggen dat de campagne ‘De zorg verandert mee’ misleidend is. Bestuurder Gijs van Dijk van vakbond FNV wil dat de campagne helemaal uit de lucht wordt gehaald.
‘VWS moet spotjes snel van de site halen’

De Reclame Code Commissie oordeelde in februari dat de VWS-reclames schadelijk zijn voor het vertrouwen in de reclame. VWS had op z'n minst moeten waarschuwen dat er kans bestaat dat burgers door de bezuiniging juist minder zorg krijgen. De uitspraak volgt op een klacht die FNV Zorg & Welzijn eind vorig jaar indiende. De Reclame Code Commissie heeft het ministerie geadviseerd om in het vervolg niet meer op deze manier reclame te maken. Toch zijn de reclames nog steeds te zien op de website van het ministerie. Het ministerie heeft beroep aangetekend tegen de uitspraak van de Reclame Code Commissie.

Voorlichting

'Het ministerie blijft volhouden dat de spotjes geen reclame zijn maar voorlichting', zegt Van Dijk. 'Terwijl de commissie duidelijk heeft geoordeeld dat  de campagne een veel te positief beeld schildert van de veranderingen in de zorg. In plaats van naar deze kritiek te luisteren die zeker niet alleen van ons afkomstig is, blijft minister Schippers Oost-Indisch doof.' De uitspraak van de commissie over het beroep zal binnen twee weken openbaar worden.

Gerelateerde tags

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden