Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Omstreden spotjes VWS alsnog van campagnesite

Minister Edith Schippers (VWS) haalt de radio- en televisiespotjes van de campagne ‘Nederland verandert, de zorg verandert mee’ van haar eigen site (dezorgverandertmee.nl). Gisterenmiddag wilde VWS hier nog niet aan omdat de uitspraak van de Reclame Code Commissie hier niet toe oproept. Er was echter discussie over de spotjes ontstaan en daar wil ze een eind aan hebben.
Omstreden spotjes VWS alsnog van campagnesite

De FNV vond de spotjes, die ook enige tijd op radio en tv waren, te weinig genuanceerd en te rooskleurig en legde ze voor aan de Reclame Code Commissie. Van de commissie hoefden de spotjes niet verwijdert te worden, maar Schippers vindt volgens haar woordvoerder dat de discussie het doel van de campagne vertroebelt, namelijk burgers informeren over de veranderingen in de zorg.

Oordeel

Een woordvoerder van VWS verklaarde gisteren. 'Wij lezen uit het oordeel dat onze spotjes in overeenstemming zijn met de wet. Er staat letterlijk dat de klacht dat de spotjes misleidend zijn is afgewezen. Ook stelt de RCC dat het geen Alert hoeft rond te sturen over onze campagne. De RCC stelt enkel dat bij een aantal spotjes de inhoud informatiever had gekund, bijvoorbeeld dat in de Wmo de zorg per individu kan verschillen. Maar over het algemeen kunnen we de berichten gewoon online houden.' De minister heeft nu echter toch de spotjes verwijderd.

Informatiever

De Reclame Code Commissie oordeelde dat de campagnespotjes 'een juiste weergave zijn van wettelijke aanspraken op zorg', maar stelde onder meer wel dat ze informatiever hadden kunnen zijn door mensen er duidelijker op te wijzen dat de zorg kan verschillen in individuele situaties. Volgens de commissie kon het ministerie op het moment van uitzending in de aanloop naar 1 januari niet overzien of alle gemeentes in staat zouden zijn de gewekte verwachtingen van alle individuele burgers waar te maken.

Zelfredzaamheid

De commissie hekelde onder meer het spotje met 'mevrouw Pietermaai'. Hierin ligt de nadruk vooral op professionele hulp vanuit de gemeente, waarbij onvoldoende duidelijk wordt gemaakt dat hulp vanuit de gemeente pas dan aan de orde is, als de zelfredzaamheid is uitgeput.

De Reclame Code Commissie adviseerde het ministerie 'niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken'. Het ministerie zal de kanttekeningen van de commissie voor toekomstige campagnes in de oren knopen, beloofde het donderdagavond.

Gerelateerde tags

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden