Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

‘Zorginstelling mag overbodig worden’

Bestuurders van zorginstellingen moeten durven om de toekomst van hun eigen instelling ter discussie te stellen als de zorg voor cliënten daarmee verbetert. Een zorginstelling mag overbodig worden.
‘Zorginstelling mag overbodig worden’

Dat zegt Paul van der Heijden, voorzitter van de Vereniging voor Bestuurders in de Zorg (NVZD) in een toelichting op de governancevisie van de NVZD. 'Je moet die discussie durven aangaan. De bestuurder moet verder durven kijken dan het belang van de instelling,' aldus Van der Heijden.

Governance

Onlangs bracht de vereniging het rapport van de commissie De Kluiver naar buiten. De NVZD ziet dit als een door haar onderschreven discussiestuk dat een rol kan spelen in het publieke debat. Eind april discussieert minister Schippers met de Kamer over governance in de zorg. Inzet van de NVZD is meer aandacht voor de maatschappelijk context waarbinnen de zorgbestuurders werken. 'We kiezen voor een brede insteek. Centraal staat de vraag hoe de bestuurder meer waarde voor de patiënt/cliënt kan creëren. De governance moet zo in elkaar zitten dat je dat bereikt,' aldus de NVZD-voorzitter.

Regels

De commissie De Kluiver, waarvan Van der Heijden deel uitmaakt, signaleert drie tendensen die zorgen voor meer belangstelling voor governance: de bezuinigingen van de overheid, de verwachting van de samenleving dat de kwaliteit van de zorg blijft toenemen en een dalende tolerantie voor risico's en incidenten in de zorg. Volgens de commissie bestaat het antwoord op deze ontwikkelingen niet uit het instellen van meer regels maar in het geven van meer bewegingsvrijheid aan zorgbestuurders. 'Na twintig jaar meer regels nog meer regels instellen, zal echt niet helpen,' aldus de NVZD-voorzitter.

Bolwerk en netwerk

Governance in de zorg heeft volgens de commissie De Kluiver andere kenmerken dan de governance bij ondernemingen buiten de publieke sector. Niet het belang, de winst, de groei en de continuïteit van de eigen onderneming staan centraal maar het belang van de klant. Van der Heijden is dan ook van mening dat raden van toezicht moeten stimuleren dat bestuurders directer contact maken met hun cliënten/patiënten. 'Je kunt overleggen met de Cliëntenraad maar daarmee ben je er niet. Je moet buiten de formele structuren stappen. Bestuurders kunnen bijvoorbeeld via twitter volgen hoe over hun instelling wordt gedacht,' aldus Van der Heijden. Raden van toezicht moeten volgens hem meer oog krijgen voor de leefwereld van de patiënt/cliënt. Dat kan door vaker cliënttevredenheidsonderzoeken te bespreken. Verder moeten de interne toezichthouders bij het beoordelen van de bestuurder meer letten op de maatschappelijke inbedding van de organisatie. De bestuurder moet daarin een actieve rol spelen. Want zo omschrijft de commissie De Kluiver: de zorgorganisatie is geen "bolwerk" meer maar een "netwerk".

Accreditatie

De NVZD  heeft over het rapport van de commissie De Kluiver al gediscussieerd in verschillende regiobijeenkomsten. De NVZD gaat een vaste commissie governance oprichten om het debat met de stakeholders in de zorg van munitie te voorzien. Verder bouwt de vereniging zijn accreditatietraject uit. Inmiddels hebben 60 NVZD-leden een accreditatie ontvangen.

2 reacties

  • koonings


    Het verhaal van Paul van der Heijdwen klinkt me heel goed in de oren. Nu nog zorgen dat het ook tussen de oren van de Raden van Toezicht (en de bestuurders)komt....

  • Esther Nieuwenhuizen

    ''Governance in de zorg heeft volgens de commissie De Kluiver andere kenmerken dan de governance bij ondernemingen buiten de publieke sector. Niet het belang, de winst, de groei en de continuïteit van de eigen onderneming staan centraal maar het belang van de klant.''

    De beste deal is die van win-win; zowel voor de profit als de non-profit. Echter bij de zorgsector gaat het om win-win-win; naast het belang van de individuele klant, ook het aantoonbaar dienen van het samenlevingsbelang.

    Als dit klopt dan is er ook een win voor de organisatie en duurzaam bestaanrecht. Uiteraard mits de juridische basis klopt en er sprake is van een initieel businessmodel; want zonder een gezonde bedrijfsmatige basis geen duurzame zorg.

    Het Improvement Model (in 2013 geaccepteerd door Raad voor Accreditatie) rafelt uiteen en zet de zaak in de totale context scherp vanuit de positie van de klant, ook de Governance.

    Zie voor meer informatie de medische innovatie special 2015 die in mei zal worden uitgegeven en www.novire.nl

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden