Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

‘Uitspraak VWS-spotjes belemmert overheidscampagnes’

De uitspraak van de Reclame Code Commissie dat de omstreden zorgspotjes van het ministerie van VWS onvolledig waren, zal gevolgen hebben voor de voorlichtingscampagnes van de overheid.
‘Uitspraak VWS-spotjes belemmert overheidscampagnes’

'Wanneer je in een paar seconden een volledig beeld moet schetsen, moet je je afvragen of je als overheid nog voorlichting op televisie moet doen.' Dat zei minister Edith Schippers (Volksgezondheid) donderdag een debat in de Tweede Kamer.

In februari dit jaar oordeelde de Reclame Code Commissie dat de zorgspotjes over de decentralisatie van de zorg per 1 januari, een te rooskleurig beeld schetsten van de veranderingen. Volgens de Commissie wekken de spotjes de verwachting dat de wijzigingen in de zorg niet tot een verslechtering van individuele hulp en zorg zal leiden, terwijl dat niet met zekerheid gesteld kan worden.

Specifieke gevallen

De Commissie stelde dat de spotjes nader hadden moeten ingaan op specifieke gevallen waarin ook situaties aan bod kwamen waarin burgers geen aanspraak meer maakten op zorg. 'De spotjes waren bedoeld om mensen in een paar seconden iets duidelijk te maken, namelijk dat er iets verandert in de zorg. Ik heb nooit gedacht dat we reclame maakten. Wij verkopen niet, maar bieden voorlichting", zei Schippers.

Spotjes

De spotjes maakten onderdeel uit van een bredere voorlichtingscampagne met bijbehorende website en folders, aldus Schippers. 'In een spotje van een paar seconden kun je niet specificeren, daar moet je algemeniseren. Op de site staat informatie over individuele gevallen en specifieke vragen.'

Voorlichten

Volgens de minister zal de uitspraak gevolgen hebben voor de voorlichtingscampagnes die de overheid op televisie zal uitzenden. Zo komt er een overheidscampagne aan over donorregistratie. Minister Schippers liet nog in het midden of zij de burgers hierover via televisie zal voorlichten.

Klacht

De Commissie deed de uitspraak na een klacht van FNV Zorg & Welzijn. De vakbond vond de spotjes misleidend. Minister Schippers haalde uiteindelijk de spotjes in april van de campagnesite van het ministerie, omdat de discussie rond de commercials in de weg stond van het doel van de campagne, namelijk burgers informeren over de veranderingen in de zorg. (ANP)

Gerelateerde tags

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden