Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Zorgaanbieders positief over nieuw zorginkoopbeleid Wlz

Zorgaanbieders reageren positief op het maandag uitgelekte nieuwe inkoopbeleid voor de langdurige zorg. Brancheorganisatie ActiZ is blij dat er een volgende stap wordt gezet in het cliëntvolgend maken van de zorgfinanciering. De Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) heeft moeite met het feit dat de basistarieven door zorgkantoren verschillend kunnen worden toegepast.
Zorgaanbieders positief over nieuw zorginkoopbeleid Wlz
Foto: RGBSTOCK/SANJA GJENERO

De grote lijnen van het nieuwe inkoopproces voor de Wet langdurige zorg (Wlz) dat in juni van start zal gaan, zijn deze week bekend geworden. Er zal voortaan worden ingekocht op basis van verbeterafspraken tussen aanbieders en zorgkantoren. 'Wij zien het als heel positief dat zorgkantoren het gesprek aangaan met de zorgaanbieder en dat de keuze van de cliënt meer wordt gerespecteerd. Dat is een stap richting volledige cliëntvolgende bekostiging', zegt woordvoerder Bernadet Naber van brancheorganisatie ActiZ. 'Nu is het nog zo dat je als klant wordt verteld in welke zorglocatie nog een plekje vrij is. Met dit model ontstaan meer mogelijkheden voor klanten om ook echt te kiezen. Bijvoorbeeld tussen een verpleeghuis dat zich onderscheidt door veel met vrijwilligers te werken of een huis dat uitblinkt met zijn restaurant.'

Uitblinken

In het nieuwe inkoopbeleid kunnen instellingen die willen excelleren met bijvoorbeeld hun horecafunctie hierover kwaliteitsafspraken maken met het zorgkantoor. Als de doelen worden gehaald, krijgen ze een opslag boven op het afgesproken tarief en zijn contracten voor meerdere jaren mogelijk. Zorgorganisaties zonder verbeterprogramma's of die kwaliteitsdoelen niet halen, lopen het risico dat zij slechts een jaarcontract krijgen en voor niet meer dan het basistarief. ActiZ is wel benieuwd hoe het precieze inkoopbeleid van de zorgkantoren eruit gaat zien. Volgende week wordt daarover meer duidelijkheid verwacht. Het is uiteraard wel van belang dat zorgkantoren met faire basistarieven werken, ook gezien de opdracht waar de branche voor staat, aldus Bernadet Naber.

Kanttekeningen

Ook de brancheorganisatie voor de gehandicaptenzorg ziet goede kanten aan het nieuwe inkoopbeleid, maar plaatst ook kanttekeningen. 'We hebben wel problemen met het idee dat verschillende zorgkantoren in de eigen regio een eigen basistarief mogen bepalen. Sowieso willen we meer weten over de spelregels die bij het dialoogmodel tussen aanbieder en zorgkantoor worden gehanteerd', schrijft de VGN op haar site.

Cordaan

Zorgorganisatie Cordaan houdt zich op de vlakte over het nieuwe beleid. 'Wij zijn in constructief overleg met Achmea over de zorginkoop. We opereren als partners met als gemeenschappelijk doel zo goed mogelijke zorg voor onze cliënten beschikbaar te stellen', aldus de woordvoerder.

4 reacties

  • FJJ Conijn

    Iets te snel getypt: Consumenttevrenheidsschaal -> Consumenttevredenheidsschaal.

    @Onderwater:
    Ik was waarschijnlijk te snel met mijn conclusie dat de bekostiging cliëntvolgend wordt. Maar het restaurantverhaal duidt wel op in ieder geval de intentie om de zorg cliëntvolgend te maken

  • Onderwater

    Ik lees niet in de plannen dat deze clientvolgend worden! Aanbieders en zorgkantoren overleggen met elkaar zonder dat de clienten daarbij een echte stem hebben. Zorgkantoren praten niet namens clienten maar namens de financiers en de markt.

  • FJJ Conijn

    'In het nieuwe inkoopbeleid kunnen instellingen die willen excelleren met bijvoorbeeld hun horecafunctie hierover kwaliteitsafspraken maken met het zorgkantoor.'

    Uitstekend dat niet alleen de bekostiging maar ook de zorg zelf cliëntvolgend wordt. En er is inmiddels een meetinstrument waarmee niet alleen de cliëntwaardering maar ook de - veranderende - cliëntwensen op een zeer eenvoudige manier gemeten kunnen worden: de <a title='Link naar de schaal' href='https://gezondezorg.org/ucts.php' target='_blank'>Universele Consumenttevrenheidsschaal</a>. 

  • Seb

    Extramurale zorgaanbieders willen graag in gesprek met Zorgkantoren. Daarnaast moeten zij ook in gesprek met Zorgverzekeraars en Gemeenten. Al deze partijen hebben zo hun eigen visie, wensen en eisen. De gespreksdichtheid neemt grote vormen aan, de bureaucratie die daarvan het gevolg is ook.   

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden