Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Helft patiënten noemt zorg onveilig

Bijna de helft van de mensen heeft wel eens meegemaakt dat het (bijna) mis ging in een ziekenhuis, zorginstelling of bij de huisarts. Vaak gaat het om verkeerde medicijnen of een foute diagnose. Dat meldt patiëntenfederatie NPCF maandag. Ruim 10.000 mensen, van wie ruim driekwart lid van het zorgpanel van de NPCF, beantwoordden vragen over hun ervaringen met zorgverleners.
Helft patiënten noemt zorg onveilig
Foto: iStock

Hoewel het vaak (bijna) fout gaat, zegt ook bijna de helft (46 procent) van de ondervraagden zich meestal veilig te voelen bij een arts of andere hulpverlener. 45 procent zegt zich altijd veilig te voelen.

Medische fouten

Directeur Dianda Veldman van Patiëntenfederatie NPCF: 'Meer dan de helft van de mensen bij wie bijna iets mis ging in de zorg, zegt dat dankzij eigen alertheid werd voorkomen dat het echt mis ging. Van de mensen waar het wel fout ging, zegt een op elke vijf dat hij de fout had kunnen voorkomen. Patiënten denken graag mee over veilige zorg. Ze zijn een extra paar ogen en oren, daar kunnen en moeten dokters gebruik van maken. Dat gebeurt nu te weinig.' Als het mis gaat in de zorg heeft dat soms verstrekkende gevolgen. De ondervraagden noemen tijdelijk of zelfs blijvend letsel en of psychische schade. En mensen zijn niet tevreden over de nazorg als er iets is misgegaan. Dat kan veel beter, bijvoorbeeld door aan de patiënt te laten weten wat er wordt gedaan om soortgelijke fouten in de toekomst te voorkomen.

Meehelpen

Uit het onderzoek blijkt dat het overgrote deel (83 procent) van de patiënten graag wil meehelpen om fouten te voorkomen. 76 procent denkt ook echt te kunnen helpen om fouten tegen te gaan. Maar dan moeten zorginstellingen en zorgverleners de patiënt actief bij de zorg betrekken. Op dit moment krijgt maar een derde van alle patiënten informatie van zijn  zorgverlener over veilige zorg. Patiëntenfederatie NPCF vindt dat dit gemeengoed moet worden in en buiten de spreekkamer. Veldman: 'Veilige zorg is allereerst een zaak van de zorgverlener, die is verantwoordelijk. Maar de patiënt wil en kan meedenken hoe de zorg veiliger kan. Geef hem dan ook de informatie die nodig is om daar iets aan te doen. Dat begint al bij de eerste afspraak. Dan kunnen we allemaal leren van gemaakte fouten.'

Gerelateerde tags

Eén reactie

  • Mr Sophie Hankes, SIN-NL

    Structureel wordt in dit soort publicaties over de rol van patienten bij medische fouten de ethische, professionele en wettelijke informatie-,dossier- en zorgplicht van artsen conform de Wet Geneeskundige Behandelings Overeenkomst-WGBO- verzwegen. Gaarne alsnog aanvulling en correctie.
    SIN-NL krijgt regelmatig meldingen over ernstige medische fouten waardoor patienten overleden zijn of ernstig ziek/invalide werden, ONDANKS het feit dat zij de behandelende artsen zeer zorgvuldig en correct informeerden over hun medische situatie.
    Bovendien is bekend dat artsen de zgn assertieve patienten -volkomen ten onrechte- als lastige patienten betitelen.
    Medisch handelen hoort gebaseerd te zijn op wederzijds respect en samenwerking tussen arts en patient.
    Patient wees op Uw hoede!"

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden