Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Geen bewijs voor effect e-training bij angst en depressie’

Redacteur Zorgvisie
Er is geen bewijs dat online cognitieve training effectief is bij jongeren die een angststoornis hebben of depressief zijn. Dat blijkt uit promotieonderzoek van Leone de Voogd, onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam.
E-hulp-400-Fotolia.jpg
Foto: Fotolia

Voor het onderzoek vergeleek De Voogd verschillende e-trainingen voor jongeren met een angststoornis en depressie met elkaar en met een placebo-training. Het ging daarbij om de CBM-A training, gericht op de aandachtsbias, de CMB-I training die gericht is op interpretatiebasis en een emotionele-werkgeheugentraining. De Voogd wilde er door haar onderzoek achter komen of het trainen van aandacht voor positieve emoties klachten kan voorkomen of ze kan verminderen.

Effecten e-training
Uit de resultaten blijkt dat de trainingen er inderdaad toe leiden dat jongeren meer aandacht hebben voor positieve emoties. Daarbij namen angst en depressieve klachten met behulp van de e-hulp af. Maar De Voogd bemerkte ook dat de effecten bij jongeren die de online training kregen niet sterker waren dan die bij jongeren die de training niet kregen. ‘Voor alle trainingen gold dat er geen verschil werd gevonden tussen de trainingsgroepen en de placebo groepen wat betreft de verbetering in emotioneel functioneren. Over het algemeen zagen we een afname van angst- en depressieve symptomen en een toename in emotionele weerbaarheid, maar de trainingsgroepen scoorden niet beter dan de placebo groepen, op enkele marginale effecten voor de secondaire maten na’, schrijft De Voogd in haar rapport. Ze waarschuwt dat er voorzichtig moet worden omgegaan met de resultaten, omdat niet alle jongeren aan alle sessies deelnamen. ‘Het lijkt er echter op dat de cognitieve trainingen geen toegevoegde waarde hebben gehad voor het emotionele functioneren van niet geselecteerde jongeren.’

Inzet e-training
Toch denkt de onderzoekster dat e-health bij deze jongeren resultaat kan hebben. Maar ze denkt dat de trainingen dan wel meer moeten worden toegespitst op de klachten en dat ze leuker moeten zijn om te volgen. ‘Cognitieve training kan in potentie van grote waarde zijn in de preventie van angst en depressie bij jongeren, mits trainingsprogramma’s ontwikkeld worden die tot robuuste veranderingen in cognitieve processen leiden.’

Lees de samenvatting van het onderzoek onderaan deze pagina.

Dossier geestelijke gezondheidszorg Dossier met nieuws, opinie en achtergrond over de geestelijke gezondheidszorg (ggz). De artikelen gaan onder andere over de diverse zorgorganisaties, beddenreductie, e-health in en bekostiging van de ggz. Lees meer>>

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.