Wat gaat goed en wat moet beter? Die vraag willen 24 grote en kleine organisaties in de gehandicaptenzorg beantwoorden. Daarom doen ze dit hele jaar mee aan het proeftuinproject waarmee het nieuwe kwaliteitskader gezondheidszorg wordt getest en verdiept. Vooral de relatie tussen cliënt en medewerker wordt hierbij onder de loep genomen.
Bouwstenen kwaliteitskader
In de proeftuinen wordt gewerkt op basis van de drie bouwstenen waar het nieuwe kwaliteitskader op is gebaseerd. Er wordt extra aandacht gegeven aan de dialoog met individuele cliënten, de cliëntenervaring en zelfreflectie in de teams. Aan de hand van die bouwstenen wordt daarna een kwaliteitsrapport opgesteld, dat getoetst wordt door visitatie.
Definitief kader gehandicaptenzorg
De regie over het proces ligt bij een landelijke stuurgroep die naast cliëntenorganisaties en beroepsgroepen bestaat uit IGZ, ZN, ZiNL, VGN en VWS. ‘De systematiek van visitatie waarborgt dat we ook extern goed verantwoorden’, legt Martin Boekholt, voorzitter van de stuurgroep uit. ‘Hiermee sluiten we volledig aan op de wensen van de cliënt.’ De resultaten van de proeftuinen worden meegenomen in het definitieve landelijke kwaliteitskader gehandicaptenzorg, dat eind 2016 wordt geleverd.
Innovatie is nodig om kwaliteit en betaalbaarheid van zorg te garanderen. In dit dossier: nieuws, blogs en achtergronden over zorginnovatie.
Lees meer>>