Begin deze maand trok de samenwerkende cliëntenraad van Thebe West-Brabant nog aan de bel over de betaling van 5 euro per gewone wekelijkse verschoning van het persoonlijk beddengoed van cliënten. Het zou te duur worden om gratis het persoonlijke dekbed van iedere bewoner te blijven wassen, sorteren en weer op de juiste plaats terug te bezorgen.
Cliëntenraden
Of het nu komt door kritiek vanuit cliëntenraden of Den Haag over de beddengoedkwestie of niet, Thebe maakt deze week een grote stap richting cliëntenraden door een ton vrij te stellen voor cliënten in problemen. Met dit geld kunnen kosten worden betaald die cliënten zelf niet kunnen dragen. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om kosten voor extra activiteiten of dagjes uit of een eigen bijdrage bij hulpmiddelen, zoals een rolstoel of rollator. Daarnaast stelt Thebe een nog onbekend bedrag beschikbaar voor de lokale cliëntenraden. De organisatie vindt het belangrijk dat de zeggenschap van cliënten zich verder ontwikkelt. Cliëntenraden krijgen directe zeggenschap hoe deze gelden het beste besteed kunnen worden.
Flinke stappen
Bestuursvoorzitter Luc Kenter van Thebe ziet een toekomst waarbij cliënten steeds meer de regie over hun eigen leven nemen en krijgen. ‘Wij als zorgmedewerkers moeten niet willen bepalen dat mensen op woensdag gehakt en op vrijdag vis moeten eten.’Volgens Klaas Groen, de voorzitter van de Centrale Cliëntenraad van Thebe, zijn er de afgelopen flinke stappen gezet om de zeggenschap van cliënten en cliëntenraden te versterken. ‘Dat we nu kunnen meepraten en beslissen over extra gelden is een mooi teken van vertrouwen.’
Dossier Ouderenzorg
In het dossier ouderenzorg draait het om langer thuis wonen, verpleeghuizen en gezond blijven.