Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Ziekenhuizen houden imago hoog

Negatieve berichtgeving heeft nauwelijks invloed op het imago van ziekenhuizen. Nederlanders geven ziekenhuizen in 2016 hetzelfde waarderingscijfer als in 2013, een 7,4. Dit blijkt uit onderzoek dat de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) vandaag publiceert.
ziekenhuisssss400.jpg

Ook al volgen Nederlanders tegenwoordig het nieuws over de zorgsector kritisch, dat nieuws heeft nauwelijks invloed op het vertrouwen dat zij stellen in ziekenhuizen. Dat blijkt onder andere uit de online enquête die onderzoeksbureau Newcom uitvoerde in opdracht van de NVZ onder ruim duizend patiënten en consumenten. Deze representatieve onderzoeksgroep werd gevraagd naar het beeld dat zij hebben van ziekenhuizen en ziekenhuiszorg. Eigen ervaring en hygiëne zijn veel belangrijker voor het oordeel over ziekenhuizen dan nieuwsitems in de media.

Reputatie
In de afgelopen drie jaar is het vertrouwen niet of nauwelijks veranderd. Ruim tweederde van de bevolking heeft vertrouwen in de ziekenhuiszorg. Het tevredenheidscijfer steeg zelfs naar een 7,9 in het geval er persoonlijk contact is geweest tussen respondent en een ziekenhuismedewerker. Recente ontwikkelingen zoals inzicht in de prijs van de behandeling en online vergelijkbare kwaliteitsinformatie zijn voor consumenten in 2016 (nog) niet heel relevant. Korte wachtlijsten zijn veel belangrijker voor de reputatie van een ziekenhuis. In vergelijking met 2013 stegen het belang van korte wachtlijsten en het belang van gebruik van de nieuwste technologie het hardst.

Menselijk gedrag

Frappant gegeven uit het onderzoek is dat het gedrag van mensen niet heel snel beïnvloed wordt. Zo kan men eenvoudiger dan drie jaar geleden online informatie vinden over de kwaliteit van ziekenhuizen. Echter, nog slechts een kwart van de ondervraagden maakt hiervan daadwerkelijk gebruik. Het percentage mensen dat zegt ziekenhuizen op kwaliteit te vergelijken als er meer online informatie beschikbaar zou zijn, daalde zelfs van 54 procent naar 44 procent. En zelfs al kijkt 59 procent van de ondervraagden kritischer naar ziekenhuiszorg naar aanleiding van negatieve berichtgeving, kiest slechts 12 procent daadwerkelijk een ander ziekenhuis op basis van slechte berichten.

Dossier Kwaliteitsnormen
Om kwaliteit te garanderen stellen wetenschappelijke verenigingen kwaliteitsnormen op. Ziekenhuizen proberen hier zo goed mogelijk aan te voldoen, terwijl verzekeraars over hun schouders meekijken.

Gerelateerde tags

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden