De IGZ heeft tijdens een inspectiebezoek vastgesteld dat er niet volgens de lijn van het Convenant wordt gewerkt. Dit had na 1 januari 2016 wel het geval moeten zijn. Het ziekenhuis is dus al langdurig in gebreke gebleven om de zorg in overeenstemming te brengen met het Convenant. Er zijn wel procedures, maar deze zijn onvoldoende in lijn met het Convenant. Het ziekenhuisbestuur had onvoldoende in beeld hoe de invoering van het Convenant er werkelijk voor stond.
Actieplan
Het ziekenhuis heeft direct na het inspectiebezoek een actieplan opgesteld. Hiermee zijn alle tekortkomingen alleen nog niet weggenomen. In de aanwijzing staat dat het ziekenhuis dit actieplan moet aanvullen en daadwerkelijk uitvoeren zodat volledig volgens het convenant wordt gewerkt. Het ziekenhuis heeft zes maanden de tijd om de problemen op te lossen.
Medische apparatuur
Daarnaast moet het ziekenhuis voor 31 juli 2017 een bestuurlijke verklaring overleggen aan de inspectie waaruit blijkt dat het preventief onderhoud van middel- en hoog-risico medische apparatuur in het gehele ziekenhuis in orde is.
Dossier Patiëntveiligheid
Patiënten en cliënten moeten kunnen rekenen op veilige zorg. Soms gaan er dingen mis en dat leidt tot incidenten en calamiteiten. Zorginstellingen zijn verplicht calamiteiten te melden bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Evenals een patiënt of diens naaste kan de Inspectie een tuchtzaak aanhangig maken.