Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties5

Vertrouwt u uw zorgverzekeraar?

Bart Kiers schrijft zowel over cure als care. Zijn aandachtsvelden zijn de ziekenhuizen, medisch specialisten, wijkverpleging en ouderenzorg.
Vertrouwt u uw zorgverzekeraar als die zegt dat u niet meer naar het ziekenhuis bij u om de hoek kan? Omdat de kwaliteit van zorg bij de buurman, waarvoor u dertig kilometer verder moet rijden, beter is?
Vertrouwt u uw zorgverzekeraar?

Vertrouwen winnen kost tijd. Enkele zorgverzekeraars, CZ en Menzis voorop, proberen zich te profileren als deskundigen op het gebied van kwaliteit. Zij gaan alleen nog maar zorg inkopen bij zorgaanbieders die de beste kwaliteit tegen de beste prijs leveren. Dat klinkt verstandig. Wie zou daar iets op tegen kunnen hebben?

Waar bemoeien zorgverzekeraars zich mee?

Nou, tegenstand genoeg. Medisch specialisten en ziekenhuizen stellen dat niet zorgverzekeraars, maar zijzelf de deskundigen zijn op het gebied van kwaliteit. Waar bemoeien de zorgverzekeraars zich eigenlijk mee? De artsen gaan daarbij iets te gemakkelijk voorbij aan de rol die verzekeraars in 2006, bij de introductie van het nieuwe zorgstelsel, is toebedeeld: het inkopen van kwalitatief hoogwaardige en doelmatige zorg.

Zorgverzekeraars leggen lat hoger

De zorgverzekeraars gebruiken bij het bepalen van die kwaliteit de normen die de medisch specialisten zelf hebben opgesteld. Maar ze leggen de lat nog wat hoger. Dat mag van minister Edith Schippers. Zo lang verzekeraars maar goed en controleerbaar uitleggen hoe ze dat doen. En dat doen ze naar eigen zeggen. Medisch specialisten en ziekenhuizen betwisten dat. Ze stellen dat verzekeraars niet helder zijn in hun inkoopcriteria. Sommige ziekenhuizen zijn bereid conflicten met de verzekeraar voor de rechter uit te vechten bleek vorig jaar toen CZ de knuppel in het hoenderhok gooide. Menzis kan de borst nat maken in haar conflict met de orthopeden.

Goede arts heeft niets te vrezen

Het verzet van de artsen valt te begrijpen, want zij zien zich bedreigd in hun inkomen. Je zou maar een medisch specialist zijn die zich net voor tonnen goodwill heeft ingekocht in een maatschap die omzet kwijt dreigt te raken. Maar als artsen goede zorg leveren, hebben ze toch niets te vrezen?

Vertrouwen

Als het conflict tussen de orthopeden en Menzis escaleert, gaan de medisch specialisten hun patiënten mobiliseren. Wie zou u geloven, uw verzekeraar of uw dokter? Vertrouwen winnen vergt tijd, aandacht en vakwerk. (Zorgvisie – Bart Kiers)

Lees ook:

NPCF: Zorginkoop verzekeraars volstrekt ondoorzichtig

NZa wijst klacht ziekenhuizen over selectieve inkoop CZ af

Poll: Verdeeldheid over selectieve zorginkoop zorgverzekeraars

Orthopeden boos op Menzis

5 REACTIES

  1. Mijns inzien ligt er te veel macht bij zorgverzekeraars. Aan de ene kant verplichten zij verzekerden om bij de door hen gecontracteerde zorgverleners de zorg te halen, aan de andere kant worden zorgverleners onder druk gezet om goedkopere zorg te leveren. Hoe dit zich verhoudt tot de kwaliteit van de zorg, is mij niet duidelijk. Strikt genomen zou dit namelijk betekenen dat goedkopere zorg ook betere zorg is. Natuurlijk krijg ik gelijk de zorgverzekeraars over mij heen die zullen beweren dat zij gaan voor ‘kwalitatief goede zorg’ en dat de prijs pas op de tweede plaats komt. Ik als verzekerde kan dit niet controleren. Ik moet geloven in de zorgverzekeraar. Helaas, als ik een ding niet kan, dan is dat in een commerciële instantie die een publiekrechtelijke taak uitvoert. De commerciële verzekeraars zijn er niet om het de verzekerde zo goedkoop mogelijk te maken. Nee, die zijn er om het aandeelhoudersbelang (lees: de winsten) in de gaten te houden. Ik hoor al zeggen, ja maar ook de zorgverzekering van deze commerciële verzekeraars is ondergebracht in een onderlinge waarborgmaatschappij, waarbij de verzekerde via de verzekerdenraad het hoogste orgaan zijn. Kom op, zo hou je een kind tevreden, maar niet een kritische consument. Zorgverzekeraars zullen nog veel transparanter moeten worden in de wijze waarop zij de zorg beoordelen en dit moet verder gaan dan de criteria zoals het Algemeen Dagblad hanteert. In dit verband horen Zorgverzekeraar en zorgaanbieders gezamenlijk op te trekken. Nu zie ik alleen nog de zorgaanbieder tegen de zorgverzekeraar en vice versa. Dit vergroot het vertrouwen in de zorgverzekeraar niet, maar ook niet in de zorgaanbieder. Als het vorenstaande niet mogelijk is, dan betekent dit mijns inzien maar één ding: zorg dat de macht van de zorgverzekeraar kleiner wordt en richt een kwaliteitsorgaan op die op een onafhankelijke, voor de consument inzichtelijke wijze de zorgaanbieders certificeert.

  2. Lees alle reacties
  3. @ verzekerde: huh IGZ?? Natuurlijk zijn de zorgverleners zelf primair verantwoordelijk voor kwaliteit. De IGZ is/was alleen maar de waakhond die wordt losgelaten als het mis gaat. Dat instellingen/ziekenhuisbesturen en verzekeringsmaatschappijen zich nu in de media profileren als “zorgverlener” heeft slechts politieke motieven. Het is inderdaad een hoop prietpraat! Maar de premiebetaler wil uiteindelijk een goede dokter of verpleegkundige en geen bestuurder in maatpak of “zorgconsulent” in en callcenter van een verzekeringsmoloch.

  4. Verzekeraars behoren zich alleen bezig te houden met verzekeren; dat is geld verdienen door kennis te vergaren over risico’s en die risico’s tegen een rendabele betaling overnemen van verzekerden. De kwaliteit was en is en hoort de zorg te blijven van de IGZ; die hoort in te grijpen als de kwaliteit onder het acceptabele daalt. Openheid en een beter functionerende klachtenprocedure met zonodig onderzoek door de IGZ is effectiever en goedkoper dan al die kwaliteitsmetingen en managers en toezichthouders die er nu allemaal een dikke boterham mee verdienen en die de premies hebben opgejaagd. Nadat enkele jaren geleden de verzekeraars pijnlijk gebleken was dat het elkaar beconcureren op premiehoogte leidde tot veel overstappen van verzekerden, hebben ze afgesproken elkaar voortaan in de media op kwaliteit van de door hen geboden zorg te beconcureren. Het is dus niets anders dan een marketingafspraak die de burgers handenvol geld kost. Uit onderzoek van verzekerden is bovendien gebleken dat zij een vriendelijke benadering en aandacht als het belangrijkst vinden in de beoordeling van de kwaliteit, zaken die niet fysiek meetbaar zijn en nogal kunnen verschillen van dag tot dag. Dus weg met die prietpraat reklame over kwaliteit en geef de burger zijn keuzevrijheid terug door hem zelf te laten kiezen waar hij zijn zorg haalt.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.