Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Dilemma’s rond kwaliteit, cijfers en transparantie

Kwaliteit is een samengestelde maat. Gebaseerd op drie pijlers die – in de ideale wereld – complementair zijn aan elkaar: zorginhoud, “consumer quality” en geld. Hoe verkrijgen we valide informatie hierover?
Dilemma’s rond kwaliteit

Was u op er ook bij 17 maart op de landelijke Open dag van de zorg? Stond u misschien net als ik ergens in Nederland op een OK? Heeft u een kijkoperatie meegemaakt vanuit een bioscoopzaal? Vroeg u zich af wanneer je eigenlijk met recht kunt zeggen dat een behandeltraject geslaagd is? Ik wel. En graag deel ik vanuit mijn beroepspraktijk en als directeur van DICA enkele dilemma’s met u rond kwaliteitscijfers, transparantie en verbetering van zorg.

Wat is kwaliteit

Wanneer is een operatie geslaagd? ‘Als deze netjes is uitgevoerd’, zullen mijn collega-chirurgen zeggen. ‘Als het mijn klachten vermindert en bijdraagt aan mijn kwaliteit van leven’, antwoordt een patiënt. ‘Als het ook op de lange termijn niet te veel kost’, hoor ik van verzekeraars en beleidsmakers. Kwaliteit is een samengestelde maat. Gebaseerd op drie pijlers die – in de ideale wereld – complementair zijn aan elkaar: zorginhoud, “consumer quality” en geld.

Hoe herken je kwaliteit

De kosten van de zorg blijven stijgen. Door vergrijzing en de medische vooruitgang neemt de vraag naar zorg de komende jaren alleen maar verder toe. De kwaliteit moet omhoog, maar de kosten moeten drastisch naar beneden. Om ons zorgstelsel betaalbaar te houden heeft Den Haag een goed sturingsmechanisme nodig. Dat staat of valt met valide informatie. Maar hoe verkrijg je die?

Iedereen zoekt de “holy grail”, maar niet alle informatie is gelijk of even betrouwbaar. In de praktijk blijkt er heel wat af te dingen op prestatie- en inkoopindicatoren. Een patiënt of zorgzoeker die begint bij www.kiesbeter.nl en ziet dat een bepaalde maatschap een lange wachttijd heeft, krabt zich achter de oren: wat wil dit zeggen? Werken ze daar trager dan anderen of werken daar juist de beste artsen die de toeloop van patiënten niet aankunnen?

Prestaties vergelijken

Wie als medisch specialist, maatschap of ziekenhuis de eigen prestaties wil spiegelen aan een landelijke gemiddelde, loopt vaak tegen problemen aan. Alles staat of valt met eenduidige definities, correctie voor zorgzwaarte, toeval en controle op volledigheid en validiteit. Geregeld worden er echter appels met peren vergeleken en hoor ik van collega’s de vraag of het dan wel zinvol is om je eigen data open en bloot op straat te gooien?

Simplificatie van de werkelijkheid

Indicatoren zijn belangrijk, maar in zichzelf ook simplificaties van de werkelijkheid. Zo scoorde mijn eigen ziekenhuis ooit behoorlijk slecht op het vinden van een bepaald aantal lymfeklieren, een indicator van de Inspectie voor Volksgezondheid. Dit bleek halverwege het jaar uit de darmkankerregistratie. Verzekeraars stonden bij wijze van spreken al met de opzegformulieren in de hand. Tegelijkertijd zagen we in onze registratie echter een mortaliteit van 0% en waren we op dat vlak een van de best presterende ziekenhuizen. Wij vroegen een half jaar om onszelf te verbeteren en daarin slaagden wij ook.

Registratie en feedbackinformatie

Meer inzicht in de uitkomst van zorg aan de hand van “clinical auditing”, koppelen van deze gegevens aan de bekostiging en Consumer Quality Indexes en Patient Related Outcome Measurements? Gaat het die kant op met ons zorgstelsel en worden patiënten daar uiteindelijk beter van? Ik denk van wel. Registratie én feedbackinformatie resulteerde de afgelopen drie jaar aantoonbaar in betere zorg voor de patiënt en kostenbesparing ligt in het verschiet. Op 23 april aanstaande laat DICA dat zien. Tijdens ons congres ‘Transparantie, keuzes en verbetering van zorg’ in Spant. Komt u ook?

Eric Hans Eddes, darmchirurg in Deventer en directeur van Dutch Institute for Clinical Auditing (DICA)

Meer informatie

Op 23 april presenteert DICA de jaarrapportage 2011 tijdens het congres ‘Transparantie, keuzes en verbetering van zorg’ in Spant Bussum. Ook zijn er die dag workshops over transparantie, gedifferentieerde inkoop door de zorgverzekeraars en een debat onder leiding van Astrid Joosten.

1 REACTIE

  1. Een heldere en duidelijke visie op de waarde van cijfers en metingen. Wat gemeten wordt moet ook gewogen worden in de juiste context.Dat vraagt geduld en inzicht.En dat is helaas bij bepaalde beleidsmakers en beslissers niet altijd even sterk aanwezig.Ook omdat hun focus vaak te sterk gericht is op een verondersteld of gewenst effect van metingen.en onvermijdelijke conclusies.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.