Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties4

Gepaste zorg met hart en ziel

Ook kinderen komen in groten getale met hun ouders mee naar ziekenhuizen op de Open dag van de zorg. Dit onderstreept de openbare functie van een ziekenhuis, en hoe goed ouders het belang zien hun kinderen hiermee vertrouwd te maken.
Gepaste zorg met hart en ziel

Werkbezoeken aan ziekenhuizen brengen was altijd al een van de leukere onderdelen van mijn werk, maar wat ik heb gezien tijdens de Open dag van de zorg 2012 heeft écht mijn hart verwarmd. Ik was uitgenodigd om te komen kijken in het Ruwaard van Putten Ziekenhuis in Spijkenisse. En de vriendelijkheid van alle medewerkers die ik daar sprak en zag, was dermate overweldigend dat ik niet kon nalaten aan de bestuurder te vragen of ze hiertoe extra waren geïnstrueerd. Niets daarvan, het enthousiasme dat deze mensen uitstraalden, was puur en eerlijk en was op geen enkele manier voorbereid of van bovenaf opgelegd. Deze medewerkers waren spontaan en open en traden de bezoekers van de open dag met grote inzet tegemoet. Ze vertelden over de zorg, legden uit wat hun werk inhoudt, gaven demonstraties, en namen alle tijd om iedereen alles uit te leggen. Ook de kinderen die in groten getale met hun ouders waren meegekomen. Dit onderstreept hoezeer een ziekenhuis een openbare functie heeft, en hoe goed ouders het belang zien hun kinderen hiermee vertrouwd te maken.

Wat ook opviel, was dat de bezoekers echt een beeld kregen van de totale ziekenhuisorganisatie. Niet alleen de medische afdelingen, maar zelfs de transportafdeling en de afvalverwerking werden tijdens deze open dag in beeld gebracht. En ook de cliëntenraad was aanwezig, om duidelijk te maken hoe zij naast de patiënt staat om diens belangen tijdens zijn verblijf in het ziekenhuis te behartigen.

Zo snel mogelijk naar huis

In de media wordt soms het beeld gecreëerd als zouden ziekenhuizen maar wát graag patiënten aantrekken en hen zelfs een extra behandeling aanpraten die ze feitelijk helemaal niet nodig hebben. Maar ik heb weer eens goed gehoord hoezeer iedereen die in het ziekenhuis werkt ervan doordrongen is dat patiënten alles liever willen dan in een ziekenhuis verblijven. Het is niet voor niets dat ziekenhuizen het liefst zoveel mogelijk operaties aan het begin van de week plannen, zodat patiënten na de eerste herstelperiode weer thuis kunnen zijn in het weekend om in hun vertrouwde omgeving verder te herstellen.

Rol patiënt in kwaliteit van zorg

Ik zag artsen die uitlegden hoe een heupimplantaat functioneert, hoe een hartfilmpje wordt gemaakt en wat daarop te zien is, en hoe de afweging wordt gemaakt of een operatie of een andere vorm van behandeling de beste keuze is. Dit gaf de bezoekers een helder beeld van de behandelkwaliteit die ziekenhuizen nastreven en waarmee ze zichzelf willen onderscheiden. Het zichtbaar maken van die kwaliteit is de komende tijd hét strategische thema voor de ziekenhuizen. Ze willen hierin agendabepalend zijn, en de manier waarop ze de patiënten en bezoekers bejegenen, maakt duidelijk dat ze begrijpen hoe groot de rol van de patiënten in het leveren van die kwaliteit is. Immers: een patiënt die zich op zijn gemak voelt, praat opener over zijn gezondheidsprobleem en stelt meer vragen. Dit komt de kwaliteit van de behandeling ten goede.

Inkooponderhandelingen

Ik hoop oprecht dat ook heel veel inkopers van zorgverzekeraars de Open dag van de zorg 2012 benut hebben om zich te verdiepen in de kwaliteit en compassie die zo kenmerkend zijn voor de Nederlandse ziekenhuiszorg. Dit zou enorme meerwaarde hebben in het kader van de inkooponderhandelingen die zij op dit moment met de ziekenhuizen voeren. Die ziekenhuizen leveren zichtbare kwaliteit, en dat thema zou ook de agenda voor die besprekingen moeten bepalen.

Margot van der Starre, NVZ vereniging van ziekenhuizen

Eerdere blogs:

Op alle niveaus kundig

Tureluurs van de rapporten

4 REACTIES

  1. @Hans Niendieker. Je denkt een geweldige zin gevonden te hebben door te zeggen dat een negatieve beeldvorming over zorgverleners wordt gegeven door NIET-zorgverleners. Jij suggereert dat zulks niet kan. Mijn beste heer Niendieker (Nietdenker had ik er eerst staan) de NIET-zorgverleners dat zijn juist de mensen die worden behandeld door de zorgverleners; en zouden die niet-zorgverleners zouden niet vast kunnen stellen hoe ze zijn behandeld. Steek je licht eens op bij bezoekers van patienten in zorginstellingen, niet bij patienten want die durven door een uitgebuite afhankelijkheid niks te zeggen; die schandalige ellende hebben de patienten er op die manier nog bij. Droom maar lekker door en word wakker als je moeder erin zit, anders doe je die tekort.

  2. Lees alle reacties

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.