Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

De patiënt is de enige die telt

Overweldigend en beangstigend. Zo kunnen patiënten alle informatie ervaren die, onder andere, via internet beschikbaar is over ziekten en behandelingen. Betrouwbare en betekenisvolle informatie over de kwaliteit van zorg is daarom belangrijker dan ooit. Ik merk dat dagelijks.
De patiënt is de enige die telt

Wie te horen krijgt dat hij kanker heeft, betreedt een nieuwe, onbekende wereld vol onzekerheid en angst. Als een ziekte levensbedreigend is, gaan mensen op zoek naar zekerheid en houvast. Zij zoeken informatie op internet en krijgen van familie, vrienden en buren goedbedoelde informatie en adviezen. Als hulpverlener heb je de plicht om mensen te helpen in die zoektocht naar goede informatie. Het is belangrijk om te laten weten dat jij er bent voor hen. Ik zeg altijd: ‘De enige die telt bent u, de laatste om rekening mee te houden ben ik’.

Tweede consult en opinie

Dat betekent niet alleen ruimte voor een tweede consult, waar alle vragen en gevonden informatie nog eens in alle rust besproken kunnen worden. Het betekent ook een second opinion aanbieden wanneer daaraan behoefte is. Mensen moeten mij tenslotte ook maar geloven op mijn blauwe ogen. Ik kan mij goed voorstellen dat er soms behoefte is een voorstel ook eens van iemand anders te horen. Of met iemand anders te bespreken welke alternatieven er zijn. Niet eens uit ontevredenheid of met het doel elders behandeld te worden, maar gewoon om zeker te weten dat je met elkaar goede keuzes maakt.
Waarom zou je zulke belangrijke beslissingen, die soms over leven en dood gaan, binnen de korte duur van één consult moeten nemen? Het is verbazingwekkend dat we vaak langer nadenken over de aanschaf van een nieuwe auto of tv en het dan wel heel normaal vinden om vooraf uitgebreid vergelijkend warenonderzoek te doen. Een mensenleven en de kwaliteit van leven zijn kostbaarder dan dit soort aankopen en rechtvaardigen dus een gewogen keuze.

Patiënttevredenheid

Dat is de attitude die wij met DICA (Dutch institute for clinical auditing) willen uitdragen. Door de kwaliteit van behandelingen te registreren krijgen we een goed beeld van de optimale behandelmogelijkheden en verbeteren we de zorg aantoonbaar. Dat is de informatie over wat we als specialisten zelf doen. Maar waarom zouden we daar geen informatie van anderen aan toevoegen? Patiënttevredenheid is immers, net als zorginhoud en bekostiging, een component die bepalend is voor de kwaliteit van zorg. Je kunt als arts nog zo tevreden zijn over het resultaat van je behandeling; als de patiënt ontevreden is, dan is het niet goed genoeg. DICA werkt dan ook hard aan het vergroten van inzicht in de uitkomst van zorg aan de hand van clinical auditing en door deze gegevens te koppelen aan Consumer Quality Indexes en Patient Related Outcome Measurements. De informatie wordt verzameld aan de hand van zorgvuldig samengestelde vragenlijsten. Door het gestructureerd uitvragen van gegevens kunnen we betrouwbare resultaten op patiëntniveau toevoegen aan de registraties. Daarover zijn wij voortdurend in gesprek met het NFK en met patiëntenorganisaties als de NPCF. Het is belangrijk onze kwaliteitsregistraties te laten samenlopen met wat patiënten ervan vinden. Want de enige die telt, dat is de patiënt!

Eric Hans Eddes, directeur DICA

Lees meer

Wat ben jij nu voor een dokter?
Darmkankerchirurgen maken steeds minder fouten

Gerelateerde tags

Eén reactie

  • no-profile-image

    Maarten

    Helder verhaal, maar het sluit niet goed aan bij de belevingswereld van de gemiddelde bestuurder/beleidsmaker waar Zorgvisie zich op richt. Waarom niet meer aandacht voor de ondersteunende rol die bestuurders kunnen hebben bij het stimuleren van de kwaliteit. Of
    misschien kan Eric Hans zijn blog verplaatsen naar Medisch Contact waarvan de nieuwe redacteur heeft aangegeven extra aandacht te willen geven aan deze onderwerpen.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden