Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Tijd voor geld

Als casus Ruwaard van Putten iets duidelijk maakt, is dat ruzie in de tent altijd slecht is voor de patiëntenzorg.
Tijd voor geld

In het ziekenhuis in Spijkenisse waren het bestuur en de medische staf zo druk met hoogoplopende conflicten over geld dat er geen tijd over was voor veiligheid of kwaliteit. Erger nog: was die tijd er wel geweest, dan was ie niet besteed aan kwaliteit. Want tijd is geld en in de tijd dat je goed gesprek hebt aan het bed van een patiënt, had je beter een nieuwe patiënt op de poli kunnen helpen. Tel daarbij op een bestuur dat gedoe over specialistenhonoraria niet aandurfde waardoor het speciaal voor kwaliteit bedoelde variabele deel gewoon bij ieders vaste honorarium werd opgeteld. Productie draaien, daar ging het om. En daar is bedrijfsmatig natuurlijk best iets voor te zeggen.

Ziekenhuismarkt

Ziekenhuizen moeten al jaren de tering naar de nering zetten in het Ruwaard van Putten ging het financieel al niet goed. Is het een ziekenhuis aan te rekenen dat het zich richt op die bedrijfsonderdelen waar geld kan worden verdiend, zoals de polikliniek? Ook dit is marktwerking. Wat meteen de vraag oproept: als een ziekenhuis moet vechten om het hoofd boven water te houden, is het dan nog een goed ziekenhuis? Is het er nog wel veilig? Hoe ver willen we nog gaan op de ziekenhuis'markt'?

Zorgverzekeraars letten op kwaliteit, zeggen ze. Soms is dat misschien zo. Maar als de klant er niet voor wil betalen, hoe lang kunnen ze dat dan volhouden? Je ziet dat steeds meer mensen beperkte basispolissen afsluiten waardoor ze zich niet meer in (te) dure, overigens soms wel betere, ziekenhuizen mogen laten behandeling. Zorgverzekeraar Achmea met 4000 mensen ontslaan omdat klanten te veel online doen. Wellicht zullen andere verzekeraars volgen. De consequenties voor de zorginkoop laten zich raden. Hoeveel tijd zal daar nog zijn voor kwaliteit?

Afgeslankt

Hopelijk gaat het Ruwaard van Putten ziekenhuis het redden, als is het dan in afgeslankte vorm. Een reorganisatie is ingezet, acht specialisten zijn voor het eind van het jaar vertrokken en er is een nieuwe naam. Spijkenisse Medisch Centrum moet de slechte herinneringen snel doen vergeten.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden