Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Leren van de Mayo Clinic

In de Mayo Clinic is de kernwaarde 'the needs of the patient come first' geen holle kreet. Als bestuur en dokters op één lijn staan, dan is er zo veel mogelijk.
Bart_450.jpg

Al jaren zijn Nederlandse ziekenhuizen in de ban van de fiscale positie van medisch specialisten. Er zijn tientallen miljoenen euro’s uitgegeven aan advieskosten om medisch specialistisch bedrijven (MSB’s) uit de grond te stampen. Welk domein behoort tot de bevoegdheden van het ziekenhuisbestuur en waar gaat het MSB-bestuur over? Wie gaat over strategie, portfolio en patiëntveiligheid? En wie betaalt wat? Daarover bakkeleien bestuurders en artsen al jaren. Veel bestuurlijk gedoe dus dat afleidt van waar het echt om gaat: het verbeteren van de kwaliteit van zorg.

Te veel praten over geld
Drie jaar geleden al verzuchtte een ziekenhuisbestuurder tegen mij dat tachtig procent van de tijd die hij overlegt met specialisten gaat over het MSB en geld. Dat zal voorlopig niet veranderen, want de onduidelijkheid over de toekomst van het MSB houdt aan. Minister Edith Schippers van VWS ziet het MSB als vluchtheuvel. Ze vindt dat specialisten op de lange termijn moeten kiezen tussen in loondienst gaan of aandeelhouder worden.

Bedrijfscultuur
De weerzin van ziekenhuisbestuurders tegen het MSB – ‘een tijdrovende en kostbare exercitie’– komt goed naar voren in het recente onderzoek van Tias ‘Op weg naar gezamenlijkheid’. Tot nu toe is de hele MSB-operatie te veel fiscaal gedreven, zeggen de onderzoekers. Opvallende bevinding is ook dat de bedrijfscultuur in ziekenhuizen belangrijker is geworden. Daar waar een cultuur van vertrouwen en regelmatig informeel overleg ontbreekt, zijn tegenstellingen tussen bestuur en specialisten juist verscherpt. Terwijl het toch allemaal ging om meer gelijkgerichtheid tussen dokters en bestuur.

Virginia Mason: dokters en bestuur op één lijn
Het kan leerzaam zijn om over de grens te kijken hoe topziekenhuizen dit oplossen. CEO Gary Kaplan van Virginia Mason Medical Center heeft een methode om de dokters en het ziekenhuisbestuur op één lijn te krijgen. In vele openhartige praatsessies is vertrouwen opgebouwd en zijn de wederzijdse verwachtingen vastgelegd in een contract, zo vertelde hij op de Zorgvisie Executive Seminars in 2012 en 2014. Met het consequent toepassen van een verbetermethode is het ziekenhuis in tien jaar uitgegroeid tot een van de veiligste van Amerika. O ja, de specialisten zijn er allemaal in loondienst.

Mayo Clinic: artsen in loondienst
Ook bij een andere Amerikaanse topper, de Mayo Clinic, zijn de dokters in loondienst. Dat is al zo sinds de oprichting in de 19e eeuw. De Mayo-broers wilden voorkomen dat financiële belangen dokters zouden belemmeren om goed samen te werken. Toch maken de dokters de dienst uit in de Mayo Clinic. Maar dat doen ze niet alleen. De specialisten leiden de vakgroepen samen met een manager en een verpleegkundige. De CEO is altijd een arts.

Mayo Clinic: excellente zorg
Wat er zo bijzonder is aan de Mayo Clinic heeft u kunnen lezen in Zorgvisie Magazine nummer 1. Het ziekenhuis in Rochester (Minnesota) heeft excellente uitkomsten op het gebied van patiëntveiligheid. Het staat als enige in de top-3 van de belangrijkste lijstjes van beste ziekenhuizen. Er is geen een ziekenhuis in de Verenigde Staten waar zo veel dokters prijzen behalen voor excellente zorg. Ook de scores op de patiënttevredenheid zijn zeer hoog. Negen van de tien patiënten beveelt het ziekenhuis aan bij familie of vrienden. En patiënten komen uit alle hoeken van de wereld speciaal naar de Mayo Clinic.

Mayo: the needs of the patient come first
Natuurlijk is hun werkwijze niet één-op-één te kopiëren voor ziekenhuizen in de Nederlandse context. Nederlandse ziekenhuisbestuurders en medisch specialisten die de Mayo Clinic bezochten zijn met name onder de indruk van de enorme focus op de individuele patiënt. De kernwaarde – the needs of the patient come first – is geen holle kreet. De patiënt staat voorop in de manier waarop het ziekenhuis de zorg heeft georganiseerd. Op 8 maart zijn Stephen Swensen en Timothy Morgenthaler van de Mayo Clinic keynotes op het Zorgvisie Executive Seminar ‘Excellent leiderschap’. Ongetwijfeld valt er op sommige onderdelen voor Nederlandse ziekenhuizen wat te leren. Bijvoorbeeld hoe hun sturingsmodel voor kwaliteit en veiligheid eruitziet. Op welke manier ze best practices verspreiden over diverse locaties. Hoe zij medisch en verpleegkundig leiderschap bevorderen.  Als bestuur en dokters op één lijn staan en echt gaan voor het verbeteren van de patiëntveiligheid, dan is er zo veel mogelijk.

Gerelateerde tags

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden