Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Zeven cruciale tips om cliëntgerichte verpleeghuiszorg te realiseren

Growwork

Landelijk opererende dienstverlener voor de gezondheidszorg
Bekijk profiel
Kwaliteit van leven door cliëntgerichte zorg en eigen regie. Het lijkt eenvoudig, maar dat is het allerminst. Wilt u de cliënt écht in de regisseursstoel hebben, dan moet de zorg in de kern veranderen. Dit vraagt anders denken én handelen. Maar hoe realiseert u dit in de praktijk? En levert u daadwerkelijk cliëntgerichte zorg? Met deze zeven tips lukt het.
Growwork_Annemarie Koopman.jpg



1.     Visie- en besluitvorming? Betrek cliënten!
Cliëntgerichte zorg realiseren is een veranderingstraject van formaat. Daarvoor is een duidelijke visie nodig. Allereerst moet bij alle partijen klip-en-klaar zijn: wat is eigenlijk cliëntgerichte zorg? Als u echt kiest voor cliëntgerichte zorg, dan betrekt u bij de visievorming zowel de medewerkers als de cliënten. Omarm daarnaast direct het principe: ‘geen besluit meer over de cliënt zonder de cliënt of cliëntenraad. Waarom is dit zo belangrijk? De keuze voor cliëntgerichte zorg heeft een groot effect op de omgang met de cliënt, het dagelijks gedrag van zorgprofessionals, de werkprocessen en de organisatiestructuur. Met een gezamenlijke visievorming creëert u bewustwording, inzicht én draagvlak bij alle partijen. Een voorwaarde voor het laten slagen van de hele operatie.

2.     Zorgproces inrichten op dialoog
Cliëntgerichte zorg is dialoogzorg. En dat verandert de zorg in de kern; van vorm tot inhoud. De cliënt krijgt namelijk een bepalende rol in het zorgproces. Welke zorg en ondersteuning vindt de cliënt belangrijk? Hoe kan de familie bijdragen aan kwaliteit van leven en waartoe zijn zij bereid? Kortom: zorg dat dialoogvoering een cruciale component wordt in het primair proces. 

3.     Meer keuzes: pak uw dagbesteding aan!
Cliëntgericht werken betekent ook: meer keuzemogelijkheden bieden. Dat zit hem in kleine, dagelijkse keuzes in bijvoorbeeld kleding of eten en drinken. Maar ook in grotere zaken, zoals bijvoorbeeld dagbesteding. Wat wilt u wel en… wat slaat u liever over?’ Dit onderwerp maakt voor cliënten echt een verschil en levert ook echte uitdagingen voor uw organisatie: een goed onderwerp om mee te experimenteren en om van te leren.

4.     Dagelijkse portie teamreflectie
Cliëntgerichte zorg vraagt om anders denken en handelen. Maar als je al jarenlang volgens dezelfde protocollen werkt, is het lastig om dit te veranderen. Voor gedragsverandering moet u medewerkers echt uit de ‘waan van de dag’ halen. Dat doet u met Action Learning. Zet letterlijk iemand op de werkvloer die meerdere keren per dag ‘STOP’ roept en een spiegel voorhoudt. Doen we NU de juiste dingen? Laten we ons leiden door de wensen van de cliënt? Of door de automatische piloot en protocollen? Deze methodiek zorgt voor een dagelijkse portie teamreflectie.

5.     (Kwaliteits)verpleegkundigen inzetten
Faciliteer de methode van Action Learning met (kwaliteits)verpleegkundigen. Zij kunnen vanuit hun kwaliteitsrol collega’s coachen, meenemen in de gewenste manier van denken en handelen en samen verbeteracties uitzetten. Deze ‘veranderprofessionals’ kunnen ‘on te job’ zorgen voor de broodnodige gedragsverandering. 

6.     Gedrag borgen
Uiteraard moet het gewenste gedrag ook geborgd worden. Veranker hiervoor de keuze voor cliëntgerichte zorg in het strategisch beleid en richt het primaire proces anders in, met dialoogvoering als belangrijke component. Zet in op competentieontwikkeling van medewerkers op het voeren van de dialoog en het versterken van de eigen regie. Transformeer tegelijk de EVV’ers naar cliëntondersteuners, die veel meer werken vanuit het perspectief van de cliënt. Zijn er bijvoorbeeld afspraken die niet werken? Dan gaat de cliëntondersteuner hier actief achteraan.

7.     Cliëntbeleving meten
Een laatste, belangrijke stap is het meten van de resultaten. Het gaat erom dat u snel en eenvoudig de cliëntbeleving kunt meten en bijsturen. Laat teams bijvoorbeeld zelf digitale mini-enquêtes houden of de cliënt direct naar de ervaring vragen. Zo kunt u veel sneller verbeteringen doorvoeren en cliëntgerichter werken. 

Meer weten? 
Neem dan contact op met Annemarie Koopman via 06-22451260, download de brochure ‘Op weg naar cliëntgerichte Verpleeghuiszorg’ of kijk op onze themapagina Verpleeghuiszorg. 

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden