Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Scoringsdrift

Beleid, management en politiek zijn de aandachtsgebieden van Eric Bassant. Voor Zorgvisie becommentarieert hij trends en thema's.
In verkiezingstijd moet je scoren bij het publiek. Ook al voegt je punt weinig toe.
Eric_Bassant_2016_450.jpg

Vorige week was daar opeens het bestuursverbod voor zorgmanagers die disfunctioneren. Een Kamermeerderheid is achter een motie van Mona Keijzer (CDA) en Sjoerd Potters (VVD) gaan staan die minister Schippers oproept om een civielrechtelijk bestuursverbod in te stellen voor disfunctionerende bestuurders in de ouderenzorg, gehandicaptenzorg, jeugdzorg en ggz. Merkwaardig is dat de ziekenhuissector niet wordt genoemd. Bestuurders in de ziekenhuizen zijn even goed of slecht als in andere delen van de zorg.

Een bestuursverbod voor slecht functionerende bestuurders heeft een grote symbolische waarde. Het is het zoveelste wapen dat getrokken kan worden om slecht functionerende bestuurders de deur te wijzen. In een recente Kamerbrief heeft minister Schippers het hele arsenaal opgesomd. De IGZ kan al een aanwijzing geven, zoals gebeurd is bij ouderenzorgorganisatie Careyn, en in het uiterste geval kan ze het bestuur of de raad van toezicht aan de kant schuiven. Belanghebbenden kunnen naar de rechter stappen. En als de rechter iemand ontslaat, geldt sowieso een bestuursverbod van vijf jaar. En dan is er nog het feit dat een bestuurder met een slechte staat van dienst moeilijk aan het werk komt. Raden van toezicht zijn niet gek.

Het bestuursverbod van het CDA en de VVD doet niets anders dan tegen de kiezers vertellen dat zorgmanagers in de gaten moeten worden gehouden. Dat je ze niet kunt vertrouwen en dat je een heel kernarsenaal aan instrumenten moet hebben klaarliggen om ze de laan uit te sturen. Waarom geen elektronisch toezicht via een enkelband voor zorgmanagers? Als we toch met overkill bezig zijn ….  

Ondertussen vraag ik me af of de Kamer wel vertrouwen heeft in de net vernieuwde zorgbrede governancecode. Of de leden de eerdere adviezen van de commissie-Halsema (Adviescommissie Behoorlijk Bestuur) en de commissie-Brenninkmeijer (advies De vrijblijvendheid voorbij) hebben gelezen. En of de professionaliseringstrajecten van de NVZD en de NVTZ wel serieus worden genomen. Of wordt waardering voor dit soort initiatieven pas na 15 maart weer geuit omdat het nu niet de tijd is om goed geïnformeerd en genuanceerd naar vraagstukken te kijken?

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.