Hoe overtuig je gebruikers én professionals?

In gesprek met ERIK PEETERS

Ook in de zorg neemt de vraag naar digitale oplossingen toe. Maatschappelijke ontwikkelingen als vergrijzing en bezuinigingen vragen erom. Maar hoe zien die oplossingen eruit? Erik Peeters, expert op het gebied van machine-to-machine oplossingen, geeft antwoord.

‘Laat ik beginnen met een praktisch voorbeeld: de digitale bloeddrukmeter. Dat is een ideaal apparaat. Het neemt eens per vijf minuten de bloeddruk op en stuurt de gegevens via een beveiligde verbinding direct door naar het ziekenhuis. De patiënt kan thuisblijven en hoeft niet bij weer en wind de straat op, terwijl de data in een mum van tijd bij de arts zijn, die deze op elk gewenst moment kan beoordelen. Mevrouw Jansen? Ik zie het al, niets aan de hand, prima in orde. Pas als er aanleiding is tot nader onderzoek, komt de patiënt alsnog op het spreekuur. 

‘Vaker dan je denkt komt het voor dat patiënten de digitale apparatuur bewust op een verkeerde manier gebruiken’

‘Een praktische oplossing dus, zoals zo veel digitale innovaties in de zorg. Maar dat wordt nog niet door iedereen zo ervaren. Integendeel zelfs. De patiënt kan het idee hebben dat de techniek de regie overneemt, of dat zijn privacy in het geding is. Ook zijn veel, vooral oudere, patiënten gehecht aan hun bezoek aan de dokter. Vaker dan je denkt komt het voor dat patiënten de digitale apparatuur bewust op een verkeerde manier gebruiken, zodat zij gerechtvaardigd zijn alsnog op de bus te stappen en in de wachtkamer plaats te nemen.

‘Voor zorgverleners gelden andere aarzelingen ten opzichte van technologische vernieuwing. Maar al te vaak hoor je dat zij zijn opgeleid om zorg te verlenen, in plaats van met allerlei apparatuur in de weer te zijn. Bovendien zijn ook zorgverleners, net als iedereen, soms huiverig voor vernieuwing. Een WhatsApp, dat gaat nog wel, maar als het ingewikkelder wordt, dan ervaart men dat als lastig of zelfs als bedreigend. 

‘Ons werk als leveranciers van communicatietechnologie is dus niet in de eerste plaats het verzorgen van de bits en bytes. Uiteraard is de techniek belangrijk, maar onze uitdaging ligt ergens anders. Die ligt op het vlak van de menselijke communicatie. Hoe overtuig je gebruikers én professionals van de grote waarde die digitale communicatie biedt? Minder fouten, meer gebruikersgemak, een betere en goedkopere zorg. Kortom, alles waar de samenleving op dit moment behoefte aan heeft.’