Zowel bij reguliere hulpaanvragen als bij spoedeisende situaties hebben de zorgaanbieders de grootste moeite om de huishoudelijk hulp te regelen. Zorgwethouder Erik Dannenberg schetst de urgentie van de situatie in de krant met een voorbeeld: “Er zijn weken geweest dat van de tien spoedeisende hulpaanvragen, slechts twee binnen de gestelde termijn van 48 uur zijn geholpen. Dat kan echt niet, dat vind ik schrijnend.” Ondanks herhaaldelijke gesprekken met de betrokken zorgaanbieders, die keer op keer beterschap beloofden, ziet de wethouder geen verbetering, “eerder een verslechtering”.
Geen boetes
Hoewel de gemeente zou kunnen overgaan tot het uitdelen van boetes vanwege het niet nakomen van de afspraken, kiest ze voor een andere weg. “Ten eerste omdat we geen eigenaar van het probleem willen worden en ten tweede omdat we zien dat het een sectorbreed probleem is”, aldus Dannenberg. Tijdig huishoudelijke hulp leveren is moeilijk door het enorme tekort aan werknemers, gekoppeld aan het imagoprobleem van de thuiszorg. De gemeente wil samen met de sector deze problemen aanpakken met een arbeidsmarktoffensief en een publiciteitscampagne om het imago op te krikken.
Thuiszorgcampagne
Om het werken in de thuiszorg te promoten, wordt in de derde week van januari de ‘week van de hulp bij het huishouden’ gehouden. Op het programma staan die week diverse activiteiten en publicaties. Dannenberg: “Wij gaan als bestuurders daadwerkelijk de handen uit de mouwen steken. Afwassen, stofzuigen en de ramen lappen bij iemand die de hulp nodig heeft.” (Zorgvisie – Berber Bast)
Lees ook:
Enorm tekort alfahulpen bij Sensire
Tekort huishoudelijke hulpen bij Evean
‘Ontslagen thuiszorg schaden imago sector