Exclusief toegankelijk Registreer voor toegang tot Zorgvisie.nl Lees meer

Geweld is groot probleem voor verpleegkundigen en verzorgenden

Geweld is een van de belangrijkste problemen voor verpleegkundigen. Ook in de ouderenzorg komt veel geweld voor. Dat zeggen de woordvoerders van de betreffende beroepsverenigingen in reactie op onderzoek van de Consumentenbond in de Volkskrant.
Geweld is groot probleem voor verpleegkundigen en verzorgenden

Uit de enquête onder 406 verpleegkundigen van de Consumentenbond blijkt dat ruim de helft van de ondervraagden in de eerste helft van dit jaar met geweld is geconfronteerd. Bij bijna een kwart ging het om, vaak meerdere, gevallen van dreiging met fysiek geweld.

Wurging

Hoewel het onderzoek van de Consumentenbond slechts een steekproef is, bevestigt woordvoerder Michel van Erp in de Volkskrant dat het probleem niet alleen bij ambulancepersoneel speelt. "Dit speelt in de hele sector." Volgens van Erp wordt er "heel veel gescholden, beledigd en bedreigd", maar er vallen ook gewonden. Hij kent zelfs een geval van wurging, waarbij de verpleegkundige ternauwernood overleefde.

Agressieve dementerenden

Volgens woordvoerster Francis Bolle van beroepsvereniging V&VN weet iedereen in de ouderenzorg dat daar veel geweld voorkomt, met name bij dementerenden. "Maar het blijft vaak onderbelicht, omdat het personeel weet dat de patiënt er niets aan kan doen."

Rode kaarten

In veel ziekenhuizen worden aan agressieve patiënten rode kaarten uitgedeeld. De klacht van een deel van de verpleegkundigen is dat deze kaarten nauwelijks worden getrokken. (Zorgvisie - Berber Bast)

Lees ook:

Subsidie tegen agressie in zorgsector
'Extreem veel agressie tegen ziekenhuispersoneel

Berber Bast

chef redactie Zorgvisie
Bekijk profiel

3 reacties

  • no-profile-image

    caroline

    Het is zeer triest om te lezen dat wij als verpleegkundigen bij een agressieve patient eest ons zelf moeten navragen, wat we gedaan hebben?
    Dat is toch niet te geloven!!!
    Dus diegene / patient mag lekker zijn gang gaan en we moeten dan bang zijn omdat we een klacht aan ons broek zullen krijgen.
    Hoeveel patienten zien we niet die hun zin niet door krijgen en iedereen aanklagen om dit alsnog te krijgen?!!
    Ja communicatie is absoluut een kunst maar is ook twee richtings verkeer.Escalaties hoeven dan niet perse uitgelokt te worden!!!
    Aub kunnen we ook eens horen dat we is het maar eenmalig, soms gelijk kunnen hebben?

  • no-profile-image

    de-escalatie

    Ik ben het eens met bovenstaande opmerking. Ook ik werkzaam als verpleegkundige vind dat het doen van aangifte schieten op een mug is....(en een laatste redmiddel) als wij niet in staat zijn kritisch naar ons eigen gedrag te kunnen kijken naar wat het agressieve gedrag bij die ander heeft uitgelokt?
    Ook ik zie dat het gedrag van beroepsbeoefenaren (waarvan je verwacht dat zij een professionele houding kunnen aannemen, met empathie en een en ander niet persoonlijk aantrekken)op het communicatieve terrein steeds vaker te wensen overlaat en een escalatie bij een ander kan uitlokken.
    Communicatie is een kunst die je als opgeleide zorgverlener moet verstaan om escalatie te voorkomen.
    Belangrijker vind ik om te kijken of aan allerlei (zoals communicatie en goede medicatie) randvoorwaarden is voldaan om escalatie te voorkomen.

  • no-profile-image

    nel muller

    Dit zal me niet in dank worden afgenomen maar dan toch maar. Ik mis de reflexie, het -hoe komt het dat de ander zo op mij reageert- wat deed ik. wat zei ik-. Mijn ervaring, en nu eens als patiënt, was niet erg positief over de communicatieve mogelijkheden van de medewerkers. Zijn vriendelijkheid, correctheid wezenlijke belangstelling, empathie en geduld nog aandachtspunten in de zorg-sector? Bijscholing misschien ? We kunnen alles wel buiten ons projecteren maar in de spiegel kijken naar ons eigen gedrag zal, denk ik, meer effect te weeg brengen. Bij ons en de ander.

Of registreer u om te kunnen reageren.

Zorgvisie is een uitgave van Bohn Stafleu van Loghum, onderdeel van Springer Media B.V.
Voorwaarden